Test zimních pneumatik: Za kvalitu je lepší si připlatit

31. říjen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Auto v zimní krajině

Že je třeba přezouvat na zimu pneumatiky, je nutné připomínat téměř neustále. Jaké jsou nejlepší zimní pneumatiky? A kdy je třeba je vyměnit?

Nutnost přezutí platí od prvního listopadu až do konce března. Na silnicích se totiž častěji objevuje námraza, náledí nebo sníh. „Přezuto by měl mít prakticky každý,“ říká Michal Mikoláš z časopisu dTest.

Ten zkoumal především patnáctipalcové pneumatiky pro osobní automobily. Zaměřil se ale i na nákladní vozy. Testovalo se například, jak pneumatiky drží na mokré vozovce, jakou mají brzdnou dráhu nebo zda nemají náchylnost k takzvanému aquaplaningu. Pneumatiky prošly i testem jízdy na suchu i ve sněhu.

Výsledky časopúisu dTest:

Nejlepší byla trojice pneumatik: Dunlop Winter Sport 2, Kleber Krisalp Hp3 a Pirelli Cinturato Winter

Nejhorší byla dvojice Sava ESKIMO S3 a Toyo snowprox

Podle Mikoláše většina pneumatik testem prošla úspěšně. Ukazuje se, že ty nejlepší jsou často dražší než ostatní. „Když je ale nějaká pneumatiky dobrá v jedné velikosti, bude podobně kvalitní i v jiných velikostech.“

Lze to i bez přezouvaní?

Variantou, kterou mohou použít někteří řidiči, jsou i celoroční pneumatiky. Ty jsou ale ideální především pro sváteční řidiče. „Je to atraktivní řešení, protože se nemusí moc utrácet. Pořád ale jde jen o kompromis. Nejlepší celoroční pneumatika nebude nikdy lepší než průměrná letní nebo zimní.“

Aquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody. Podle dTestu jsou k němu náchylnější širší pneumatiky. Naopak ty menší s tím nemají takový problém.

Kdy je pak třeba obutí aut vyměnit za nové? Klíčovým faktorem je hloubka dezénu – ze zákona je daná hranice čtyř milimetrů. „Tu hranici bych moc nezkoušel. Raději bych měnil dříve. Vždy je ale třeba vyměnit všechny čtyři pneumatiky,“ dodává Mikoláš.

Spustit audio

Související