Výsledky dTestu zimních pneumatik: Propadákem jsou levné čínské
Pokud se chystáte pořídit na poslední chvíli svému vozu nové zimní obutí, inspirujte se radami časopisu dTest. A nezapomeňte, přezout musíte nejpozději do konce října!
Časopis dTest testuje zimní pneumatiky každým rokem, protože kapacita laboratoře je omezená a test je velice nákladný. Zaměřuje se proto pokaždé na trochu jiný segment na trhu, aby si každý řidič přišel na své.
Nejlevnější pneumatiky raději nekupujte
„Známky jsme letos nejčastěji snižovali za chování pneumatik na mokré vozovce – za špatné směrové vedení, zhoršenou ovladatelnost nebo za příliš dlouhou brzdnou dráhu,“ upřesňuje Michal Mikoláš z časopisu dTest.
Odborníci pneumatiky prověřili také v jízdě na sněhu, ledu, ale i na suchu. „Kromě toho sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jestli se její použití projeví na spotřebě pohonných hmot, jak je hlučná, a prováděli jsme i rychlostní zkoušku,“ dodává Michal Mikoláš.
Výsledky testu
V kategorii 14palcových pneumatik zvítězily gumy Continental WinterContact TS860 a Dunlop Winter Response 2, oba typy získaly naprosto shodné hodnocení. Propadákem testu je čínská pneumatika Nankang Snow SV-3, která dopadla špatně na mokru i na sněhu.
V kategorii 16palcových pneumatik byly také dva vítězové, a to opět Continental Winter Contact TS860 a Goodyear UltraGrip 9. V části testu na mokré vozovce naopak zcela propadla pneumatika Laufenn I FIT LW 31.
Ani u pneumatik nemusí nutně platit, že nejdražší znamená nejlepší. Ale potvrdilo se, že vyloženě levné pneumatiky v testech příliš neuspěly. Investice do kvalitních zimních gum se řidičům určitě vyplatí.
Na zimních jen v zimě
Kromě odlišného vzorku se zimní pneumatiky liší i složením materiálu, ze kterého jsou vyrobené. Ten je vyvinut speciálně pro chladné počasí a vysoké letní teploty mu nesvědčí. „Jízdní vlastnosti zimních pneumatik se při vyšších teplotách mohou zhoršovat a také velice rychle degradují, opotřebovávají se,“ vysvětluje Michal Mikoláš.
Kdy je čas na výměnu zimních pneumatik?
Dezén pneumatiky by neměl být mělčí než 4 milimetry. Ale mějte na mysli, že pneumatiky stárnou bez ohledu na to, jestli je používáte, nebo ne. Proto nepřezouvejte ani pneumatiky, které sice nejsou sjeté, ale ležely předtím pár let v garáži.
Někdy se řidiči snaží ušetřit tím, že si pořídí univerzální, celoroční pneumatiky, které jsou určené pro použití v létě i v zimě. Toto řešení však není ideální, protože pneumatika dimenzovaná na všechny možné povrchové i klimatické podmínky je kompromisem, i pokud jde o kvalitu a dobré jízdní vlastnosti.
„Například brzdná dráha u vhodných a nevhodných pneumatik se může lišit o desítkách procent. A v případě neočekávané situace, kdy je nutné opravdu dupnout na brzdu, se musíte spoléhat na vlastnosti pneumatiky,“ varuje Michal Mikoláš.
Související
-
dTest: Celoroční pneumatiky jsou kompromis, který se nevyplatí
Spolehlivé pneumatiky vám můžou zachránit život. Povinnosti měnit letní na zimní by se ale většina určitě radši vyhnula. Časopis dTest proto testoval celoroční pneumatiky.
-
dTEST: Čínské pneumatiky bohužel v našich testech pravidelně...
Výsledky testů letních pneumatik byly obsahem úterní poradny. Více se dozvíme v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.