dTEST: Čínské pneumatiky bohužel v našich testech pravidelně propadají

27. březen 2013

Výsledky testů letních pneumatik byly obsahem úterní poradny. Více se dozvíme v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
I v 10 hodin 6,5 minuty je s vámi Dvojka Českého rozhlasu a doufám, že bude i dál. Dnes to bereme tak od každého trochu. Třeba za hodinu přijde na návštěvu velmi nadaná mladá operní zpěvačka Alžběta Vomáčková, o které třeba na Dvojce dneska uslyšíte poprvé, ale chci se vsadit, že ne naposledy. No a teď, protože se blíží jaro, doufejme všichni je voláme a velmi si přejeme, aby už konečně ta zima ustoupila, tak teď v Poradně spotřebitelské budeme mluvit o testu letních pneumatik. Snad i tím to jaro přivoláme. Zdravím Václava Beneše z časopisu dTest. Dobrý den.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jaké pneumatiky jste testovali, na co se můžou posluchači soustředit?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Takže letos jsme otestovali dva rozměry pneumatik, je to tak každý rok vlastně u letních i u zimních pneumatik. Ty první jsou určené pro majitele menších vozů, ať už to jsou vozy jako Citroën C3, Renault Clio nebo škoda Fabia, tedy 15palcové pneumatiky rozměru 185/60 a ty větší pro vozy vyšší střední střídy, případně i střední třídy, to jsou 17palcové rozměru 225/45. Takže to jsou typické pneumatiky třeba na Volkswagen Golf, Opel Astra nebo Audi A3. Takže až nastane ten okamžik, kdy bude počasí na to, abyste přezuli. Ono za jiných okolností bychom přezouvali už teď a servisy už by se plnily, ale ve chvíli, kdy jsou teploty kolem nuly, tak rozhodně ještě ten čas nenastal a je třeba počkat alespoň až bude trvale něco kolem 10, ideálně 15 stupňů, abychom vůbec mohli o tom přezouvání uvažovat. Jinak na to zatím zapomeňte.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, kéž by, protože vy mluvíte kolem nuly, ale ono je pod nulou a docela pěkně pod nulou. Vyhověly všechny pneumatiky těm testům?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Nevyhověly, tak jako to je chci říci dobrým zvykem, ale zvykem v našem testu, některé propadly, byly to 4 sady pneumatik. To, co je nepřekvapivé je, že mezi nimi byly pneumatiky čínské provenience, které v našem testu propadají celkem pravidelně, a je to důkazem toho, že asijští výrobci pneumatik stále ještě nemají ty standardy nastavené tak vysoko jako výrobci západní nebo ze západního světa. Takže pozor na levné pneumatiky neznámých značek. Letos bylo jedno překvapení, byla tam i pneumatika z koncernu Michelin, která také získala špatnou známku, což je velmi neobvyklé, ale ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se to může stát vůbec?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je to důkazem toho, že i mistr tesař se utne. Souvisí to zřejmě s přechodem na energetické štítkování pneumatik, o čemž budeme ještě hovořit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili zeptám se i v jakých ukazatelích nevyhověly ty pneumatiky, ale až po písničce. Vy se můžete přidat, milí posluchači, už to víte, ve Spotřebitelské poradně na vás čekáme na mailu jejakaje@rozhlas.cz a čekáme na notoricky známých telefonních číslech 221552525 a 221552424. Testujeme letní pneumatiky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsme zpátky ve Spotřebitelské poradně Dvojky Českého rozhlasu s panem Václavem Benešem z časopisu dTest. Mluvíme o testu letních pneumatik. Pane Beneši, jak dlouho vydrží taková pneumatika, od které firmy nejdéle, ptá se posluchačka Jitka.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Záleží na tom jak hodně jezdíte. Mezi jednotlivými pneumatikami jsou velké rozdíly. Ono to souvisí i s dalšími vlastnostmi, které my nazýváme těmi ekologickými vlastnostmi, které tedy ovlivní ekonomiku i ekologii a znamená to, že výrobci se dneska snaží ty pneumatiky vyrábět tak, aby déle vydržely a především měly co nejnižší vliv na spotřebu paliva. Ovšem ono je to všechno dohromady, takže ve chvíli, kdy uděláte tvrdší směs, která se bude méně sjíždět, tak zase tím docílíte nějakého kompromisu z hlediska jízdních vlastností. Takže je třeba, aby ty pneumatiky skutečně byly vyvážené. Takže neplatí úplně jednoduše taková rovnice, že čím tedy tvrdší pneumatiky, tím déle vydrží, protože ty pneumatiky potom samozřejmě mají špatné jízdní vlastnosti a je dobré se podívat do toho našeho testu a volit skutečně podle nějakého odhadu, protože, když srovnáme konkrétní čísla, tak ty rozdíly jsou poměrně velké a pohybují se v řádech tisíců kilometrů. Takže na těch nejhorších pneumatikách, které stále mají dobré jízdní vlastnosti a jsou levné, tak na těch se vyplatí najet do 10 tisíc kilometrů ročně, mluvíme tedy pouze o tom letním období, což pro mnohé řidiče je postačující. Pro ty, co jezdí denně, tam skutečně chce investovat do těch pneumatik, které mají jaksi vyšší odolnost vůči opotřebení. Letos to byly jedny v tom 15palcovém rozměru, to byly Michelin Energy Saver Plus, které měly hodnocení opotřebení velmi dobře 94 %. To jsou tedy ty, které po těch 5 až 6 let, což je ta nejdelší doba, kdy byste měli jednu sadu pneumatik používat a pak ji vyměnit, tak by v podstatě měly vydržet každodenní jízdy a měly byste být schopni na nich najet několik mnoho desítek tisíc kilometrů.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Připomenu telefonní čísla 221552525 a nebo na konci 2424, můžete se ptát, milí posluchači. Pane Beneši, možná bychom si mohli obecně říct, kdy použít zimní, kdy letní, jaké jsou vlastnosti těch zimních a co tak řidič ocení na těch letních?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ocení samozřejmě především jízdní vlastnosti, protože ty se u zimních a letních pneumatik dramaticky liší. Takže to není jenom nějaký výmysl zákonodárce, že by nás nutili, abychom měnili pneumatiky. Je to skutečně tak, že ty zimní směsi jsou vyladěné na zimní období, to znamená, na období, kdy je převážně mokro, respektive sníh, mají měkčí směs, to znamená, mají lepší přilnavost a tak dále. A naopak tedy letní pneumatiky by měly fungovat dobře především na suchu a na mokru, ale tím hlavním rozdílem jsou teploty. Ty směsi reagují na teploty, takže ty optimální jízdní vlastnosti mají při teplotách nižších, tam je řekněme těch 10, 15 stupňů, o kterých už jsme hovořili, kdy ta směs skutečně zajistí to, že ty pneumatiky budou držet. A právě z tohoto důvodu nedoporučujeme celoroční pneumatiky, které jsou vždycky kompromisem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Beneši, máme nějakého posluchače na telefonu. Dobrý den, vítáme ve vysílání.
osoba
--------------------
Jarko z Ostravy. Prosím vás pěkně, já se chci zeptat na pneumatiky Pirelli Cinturato 95/15/ 195/65/15, je to nějaká P1 Cinturato letní, pak je P6 Cinturato, v tom se čert vyzná. Tak doporučovali byste je nebo něco?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, pan Beneš se dívá do testu a odpoví vám. Děkujeme za dotaz.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Takže za prvé ten náš test v těch menších rozměrech letních pneumatik jsme měli 15palcové 185/60, což ale nevadí, protože 195 je velmi podobná šířka a ty výsledky se na to dají použít. Pirelli Cinturato P1 tady máme, dají se pořídit za nějakých 1800 korun. Hodnocení bylo uspokojivé, trošičku podprůměrné na mokré vozovce, rozhodně bych si z toho testu dokázal vybrat lepší a levnější pneumatiky v tomto konkrétním rozměru.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na číslo 221552525 se dovolal další posluchač. Dobrý den.
osoba
--------------------
No, dobrý den, Dělenová střední Čechy.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme vás.
osoba
--------------------
Prosím vás pěkně, mám dotaz, neposlouchala jsem vás úplně od začátku, jestli už tam něco podobného nepadlo, ale osobně teda málo ojedu zimní pneumatiky, takže mám dotaz, jestli existuje nějaká životnost s ohledem na vlastně dobu používání, ne jenom jak prostě je ojedu nebo kolik kilometrů najedu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, kolik let vlastně mají záruku dejme tomu nebo se dají použít.
osoba
--------------------
Abych měla jistotu, když nejsou ojetý, tak jestli teda ten materiál je pořád ještě kvalitní.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, a vezmeme ještě jeden telefonát. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady Teplice, Kulanková. Chtěla bych se zeptat, já, můžu?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, slyšíme vás.
osoba
--------------------
Já jezdím tak ročně ten 1 tisíc, 2 tisíce kilometrů, musím měnit po těch 5 letech pneumatiku?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz. Tak, je to vlastně podobný dotaz, jako vznesla ta posluchačka předtím, pane Beneši, že.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Ano. Samozřejmě materiál těch pneumatik stárne, to je neodiskutovatelná věc. Závisí na tom, platí to obecné pravidlo těch 5 - 6 let, ale záleží hodně na tom, jak ty pneumatiky skladujete. Samozřejmě, kde parkujete svůj vůz a tak dále, protože není třeba připomínat, že je velkým nepřítelem právě těch směsí je ultrafialové záření ze slunce. Takže, když ty pneumatiky dáte někam na balkón, kam na ně bude svítit sluníčko, tak budou puchřet mnohem více než kdyby byly někde ve stínu na autě. K tomu dotazu, jestli tedy těch 5, 6 let platí i pro paní, která najede velmi málo. Samozřejmě pokud budu úplně přísný, tak ano, protože je to fyzické stárnutí toho materiálu, které se tam zkrátka projeví a ty pneumatiky po těch 5, 6 letech, i když nejsou sjeté, tak nemusí mít tak dobré jízdní vlastnosti, je to rizikové. Na druhou stranu lze, díky tomu, že posluchačka jezdí velmi málo, tak jí lze doporučit nějaké pneumatiky, které třeba jsou hodně levné, i když jsou velmi náchylné k opotřebení, protože to se jí vůbec vlastně v tom praktickém provozu neprojeví.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Zdenek z Vysočiny.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
osoba
--------------------
Já poslouchám váš pořad o pneumatikách a chtěl bych se zeptat, jak to vypadá u jednostopých vozidel, čili motocykly a pionýři a tada celkově jednostopá vozidla.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme za dotaz. Tak, vy jste netestovali?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Tak budu muset posluchače v tomto ohledu zklamat, skutečně zabýváme se vždycky pneumatikami pouze pro dvoustopá vozidla, pro osobní automobily. Takže nejsem odborníkem v této oblasti, nejsem schopen poradit. Určitě bych doporučil podívat se, zejména pokud rozumí německy, pokud nějaké informace najde třeba na stránkách autoklubu Adac, což je mimochodem jeden z partnerů v tom našem testu pneumatik. Takže tam lze nalézt více informací, případně do odborných časopisů. Ale bohužel nerad bych věštil z křišťálové koule.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když pořídí posluchač auto z bazaru, jak pozná jak jsou staré ty pneumatiky?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Pozná to podle čísla, které je vyražené na každé pneumatice.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsou ty štítky?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Nikoliv, to je v podstatě výrobní číslo pneumatiky, v kterém je zapsaný rok a týden, kdy byla pneumatika vyrobená a rozhodně je dobré se na to dívat při nákupu toho staršího vozu, opět tady platí ta 5, 6 letá lhůta. Tím spíš, že pokud kupujete ojeté vozidlo, to platí samozřejmě pro celkově pro to vozidlo, nejen pro ty pneumatiky, tak nevíte co se s ním udávalo předtím, ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde parkovalo a tak dále.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
... kde parkovalo, čím vším prošlo a pneumatiky, i když mnoho lidí má tendenci to podceňovat, jsou skutečně kritickým místem toho automobilu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když vám na dálnici praskne, nechtěla bych to zažít.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Je třeba, aby byly v perfektním stavu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání další volající či volajícího. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den. Já bych se rád, prosím posluchač z Počernic, zeptal, je to pneumatika prosím nová 4 roky stará Godier 225 55 16. Je fungl nová stářím 4 roky, ale jinak je nová.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejetá tak.
osoba
--------------------
Tak, uskladněná dobře.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, za dotaz. Nevím, jestli jste testovali tenhle rozměr?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Doporučoval bych se podívat na naše stránky www.dtest.cz, kde najde posluchač všechny testované rozměry. Jak už jsem naznačil předtím, může vzít, protože každý rok testujeme jiné rozměry, ale ne vždycky se trefíme úplně přesně do těch rozměrů, které mají ti konkrétní posluchači. Ta šířka musí být přibližně okolo toho našeho testovaného rozměru, stejně jako ten průměr ráfku. A k tomu stáří, samozřejmě 4 roky už není úplně nová pneumatika. Pokud je dobře uskladněná, samozřejmě ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi by šla použít.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
... ještě jí lze použít řekněme rok, dva, tři, ale skutečně je třeba mít na vědomí, že i když na té pneumatice nejezdíte, i když je dobře uskladněná, tak ta guma zkrátka stárne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Pane Beneši, na závěr, prosím Vás, řekněte vítěze testu?
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Už to jednou padlo v tom rozměru 15palcových pneumatik 185/60 Michel Energi Saver Plus, což byl celkový vítěz testu. Získal hodnocení 70 %. Je to pneumatika, která stojí téměř 2000 korun, ale jak už jsem říkal, téměř se neopotřebovává, má velmi vyrovnané jízdní vlastnosti na mokru i na suchu a mezi 17palcovými pneumatikami rozměru 225/45 byla nejlepší pneumatika Continental Conti Sport Contakt 5, taktéž velmi vyvážená z hlediska jízdních vlastností. Má trošku vyšší opotřebení, trošku vyšší hlučnost, z hlediska opotřebení, tedy pro ty, co jezdí opravdu hodně, bych mezi těmi 17palcovými doporučil spíše pneumatiky Goodyear Eagle F1 nebo Vredestein Ultra Vorti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme mockrát, pane Beneši. Tak, já myslím, že popřejeme šťastnou cestu a povzdechneme si, kéž bychom mohli už brzy přezout ty letní, že.
Václav BENEŠ, časopis dTest
--------------------
Sám si to velmi přeji. Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan Václav Beneš z časopisu dTest a zůstává ještě na chatu, na webu 2.rozhlas.cz, tam můžete směřovat další dotazy.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.