Letní pneumatiky jsou tišší a mají kratší brzdnou dráhu, ukázal test časopisu dTest

Pneumatika (ilustrační foto)
Pneumatika (ilustrační foto)

Blíží se chvíle, kdy budeme smět opět vyjet na silnice na letních pneumatikách. Proč jim dát v létě přednost a jak dopadly výsledky testu, v pořadu Dva na Dvojce prozradil redaktor dTestu Jan Maryška.

Co hodnotitelé při testování sledují?

Zajímá nás chování pneumatiky při všech možných situacích. V létě testujeme, jak se pneumatika chová na mokré i suché vozovce. Sledujeme, jak se vůz ovládá a jaká je jeho brzdná dráha. U mokré vozovky nás zajímá i náchylnost, případně odolnost pneumatik vůči aquaplaningu, jak dlouho trvá, než se opotřebují na minimální hloubku dezénu a zajímá nás i hlučnost během provozu.

Jak jsou na tom letní pneumatiky, pokud jde právě o hlučnost?

Nedá se říct, že by v tomto ohledu testované pneumatiky nějak zvlášť zasvítili. Většinou jsme dávali uspokojivá nebo dobrá hodnocení. Nižší hlučnost naměřená kolem projíždějícího vozidla se tedy pohybovala okolo 70 decibelů. Obecně se dá říct, že letní pneumatiky jsou v tomto ohledu lepší než zimní. Ty především kvůli valivému odporu víc hučí, což slyšíme i ve vozidle.

Doprava v dešti

Jak si umí letní pneumatiky poradit s mokrou vozovkou?

Naše hodnocení bylo poměrně přísné. Dávali jsme jenom dobré a uspokojivé známky s tím, že uspokojivé hodnocení znamenalo automaticky i celkovou uspokojivou známku, Můžeme tedy doporučit ty modely, které si vedly dobře nebo získaly alespoň víc jak 50 % za chování na mokré vozovce.

Kdy mohou řidiči začít používat letní pneumatiky?

zimní pneumatiky

Hraniční teplota mezi zimním a letním obutím je asi 10 °C. Jakmile jsou teploty vyšší, mohou se používat letní pneumatiky. Povinnost mít na autě zimní gumy je pouze tehdy, když je silnice buď označena speciální značkou „Zimní výbava“, nebo když lze očekávat, že bude vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, ledu nebo námrazy.

Co když používáme celoročně pouze zimní pneumatiky?

Z hlediska zákona to nevadí, ale pravda, je, že to má svá úskalí. Při teplotách nad 15 stupňů totiž zimní pneumatika potřebuje na zastavení zhruba o 9 metrů delší brzdnou dráhu než letní. Zimní pneumatika se v létě také velice opotřebovává a vzorek ubývá rychleji než u letních pneumatik.

Kdy je vhodné vyměnit staré letní gumy za nové?

Letní pneumatiky by se neměly dojíždět až na minimální 1,6 mm hloubku dezénu, ale doporučuje se vyměňovat je už při hloubce 3 milimetrů.

Budou nové pneumatiky stejně funkční, i když je necháme několik let uskladněné v garáži?

letní a zimní pneumatiky

Pneumatika, respektive gumová směs, ze které je vyrobena, postupem doby tvrdne a pneumatika ztrácí svou původní přilnavost a schopnost deformovat se v různých situacích. Může se tedy stát, že takové pneumatiky budou dokonce nebezpečné.

Velikou roli hraje také puchření gumové směsi. Při nesprávném skladování se může stát, že se na dezénu nebo na bocích pneumatiky objeví trhlinky po puchření. A to už je známka toho, že si pneumatika zaslouží vyměnit.

Výsledky testu

Z testovaných 16 modelů letních 15palcových pneumatik se na prvním místě umístily pneumatiky Bridgestone Oranza, na druhém místě model Vredestein Sportrac a na třetím pneumatiky Michelin Cross klimat. Na třetím místě tedy skončila pneumatika celoroční.

Na nejhorších příčkách skončili tři pneumatiky, které získaly pouze uspokojivé hodnocení, a to značka Pirelli model Cinturato, značka Hankook a na posledním místě značka Link Long.

Spustit audio

Související