Prodejci při vyřízení reklamace zkouší různé kličky, upozorňuje právnička časopisu dTest

4. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Životnost některých výrobků se nemusí shodovat se záruční dobou

V čem obchodníci nejčastěji chybují při vyřizování reklamací a na co je potřeba si dát pozor? Mohou to například být i nabídky pojištění, upozorňuje právnička časopisu dTest Soňa Libigerová.

Čtěte také

Reklamaci výrobku je prodávající povinen přijmout a vždy má také povinnost vystavit reklamační protokol, zmiňuje Soňa Libigerová. „Lidé by se neměli nechat odbýt třeba tím, pokud jim prodejce řekne, že je zboží opotřebované, anebo že tam není například žádná osoba, která je oprávněná reklamaci přijmout.“

Na reklamačním protokolu nesmí chybět datum, kdy byla reklamace přijatá. Uveden by měl být i způsob, jak si kupující přeje reklamaci vyřídit. Pokud dojde k opravám, měly by být v reklamačním protokolu zahrnuty i ony. „A také by tam měl být popis stavu toho zboží, protože někdy zamítají prodejci reklamaci s tím, že ta věc byla třeba poškozená.“ Důležité je to podle právničky třeba i v případě, že zpět přijde zboží například s rozbitým displejem, který byl ale dříve v pořádku.

Místo reklamace pojištění?

Ostražití by měli být zákazníci i ve chvíli, kdy prodejci vyřízení reklamace uznají. „Prodejci při tom zkouší různé kličky. Například vám můžou místo vyřízení v rámci reklamace nabídnout pojištění,“ uvádí právnička časopisu dTest. Dodává, že vždy je ale výhodnější řešit vadu přes reklamaci, pokud je tedy zboží ještě v záruční době.

Některé druhy ovoce dozrávají až cestou na lodi. Kvalitu dovezeného zboží prý nejlépe ohodnotí kuchaři z luxusních hotelových restaurací

U spotřebního zboží trvá záruční doba 24 měsíců, u potravin je kratší a řídí se datem spotřeby nebo minimální trvanlivostí. U použitého zboží může být navíc záruka podle právničky dTestu zkrácena na 12 měsíců.

Záruka ale může být naopak i prodloužená, i v tomto případě je potřeba dát pozor. „Podmínky mohou být třeba méně výhodné,“ poznamenává Libigerová.

Účtenka nebo záruční list?

U zakoupeného zboží už také občas nebývají záruční listy. Pokud ho zákazník vyžaduje, může o list prodejce požádat. „Na druhou stranu, co se týče reklamace, nemá záruční list prakticky žádný význam.“ Důležitá je při reklamaci zejména účtenka. A jak lze zabránit například tomu, že vybledne nebo ji člověk ztratí? Dá se snadno ofotit.

autoři: Šárka Volemanová , Jiří Holoubek , teč | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související