Levné energie, rouška proti podpisu nebo amulet proti koronaviru. Šmejdi nespí ani v čase karantény

19. duben 2020

Hrozba pandemie nemoci covid-19 vyvolala mezi lidmi vlnu solidarity. Bohužel ale nahrává i tzv. šmejdům. Ti nejčastěji využívají důvěřivosti seniorů, aby jim vnutili předražené nebo nefunkční zboží a služby. Jaké praktiky používají v posledních týdnech nejčastěji a jak se před nimi chránit?

Čtěte také

Podle právničky časopisu dTest Svatavy Veverkové se vyrojili zejména pochybní zprostředkovatelé energetických aukcí. Seniorům volají a slibují, že jim zdarma vysoutěží nejlevnějšího dodavatele energií.

Rouška proti podpisu

„Energetický regulační úřad dokonce varoval, že se někteří zprostředkovatelé těchto aukcí vydávají za zástupce velkých dodavatelů, kontrolory nebo zaměstnance radnice a nabízejí roušky proti podpisu. Ve skutečnosti ale senioři podepisují smlouvu o dodávkách energií,“ varuje právnička.

Spotřebitelé by se v žádném případě neměli nechat dovést k uzavření jakékoliv smlouvy pod tlakem. Vždy by si měli poskytovatele služeb nebo zboží nejprve prověřit na internetu nebo mohou bezplatně zavolat do právní poradny dTestu.

Časopis dTest provozuje také internetový portál VašeStížnosti.cz, kde umožňuje zprostředkování dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací, až třeba do podoby soudní pře. Portál současně slouží jako databáze pro online sdílení a řešení spotřebitelských problémů a také pro kladení spotřebitelských dotazů.

Pozor na metodu „ano, ano“

Senior telefonuje na Linku bezpečí (ilustrační foto)

Nelze spoléhat ani na to, že smlouvy se obvykle uzavírají písemně. Šmejdi totiž umí velmi obratně vymámit potvrzení smlouvy i po telefonu a spotřebitelé, a zvlášť senioři často ani netuší, že nějakou smlouvu uzavřeli.

„Používají takzvanou metodu ano, která spočívá v tom, že volající pokládají hned několik otázek, na které volaní odpoví ano, ano, ano a potom mají mnohem větší tendenci a vůli říct ano i na to, že chtějí uzavřít smlouvu,“ popisuje trik Svatava Veverková.

Nečekejte a urychleně odstupte od smlouvy

Spotřebitel má samozřejmě nárok odstoupit do 14 dnů od smlouvy uzavřené na dálku. V ideálním případě by tak měl učinit písemně, tedy poslat obchodníkovi doporučený dopis.

„V případě zprostředkovatelů aukcí doporučujeme, aby zároveň poslali i odvolání plné moci, pokud nějakou udělili. A zároveň aby poslali žádost o odstranění osobních údajů z databáze,“ radí právnička.

Podvodní prodejci nabízejí kromě levné energie také „zázračné“ potravinové doplňky nebo amulety s léčebnými účinky proti koronaviru. Takový nekalý obchod se strachem je možné zpětně stornovat formou reklamace, protože zakoupené zboží nemá vlastnosti, které prodejce deklaroval nebo které spotřebitel očekával.

Spustit audio

Související