Jak nenaletět zaručeně „výhodným“ nabídkám dodavatelů energie?

18. březen 2019

Na našem trhu působí desítky dodavatelů energií, všichni se snaží získat zákazníky a využívají k tomu nejrůznější praktiky. Na co si při jednání s nimi dát pozor, odpovídá vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Jakou nejčastější chybu lidé při změně dodavatele energie udělají?

I jednotlivec může najít, řekněme, slušnou nabídku, ovšem většinou lidé udělají největší chybu, když sáhnou po té první. Zrovna u energií to není ta nejlepší cesta. Vždy je vhodné podívat se na stránky více dodavatelů energií, podívat do jejich ceníků a do obchodních podmínek, porovnat a zvážit nabídky.

Můžete věřit internetovým srovnávačům cen?

Některé firmy zkoušejí vymámit na důvěřivých seniorech souhlas s převodem k jinému poskytovateli energií po telefonu

Jsou to komerční produkty, kterým nesmíme slepě důvěřovat. Mohou sloužit jako určitá indicie, ale vždy bychom to výsledné porovnání měli učinit sami. S internetovými srovnávači jsou ale bohužel velice často problémy.

Aby mu řekli, která nabídka je nejvýhodnější, musí uživatel zadat některé své osobní údaje a zaškrtnout souhlas s podmínkami a se zásadami ochrany osobních údajů. Vede to pak k tomu, že se mu začnou ozývat prodejci s různými nabídkami a samozřejmě nevolají s tou nejvýhodnější, ale třeba s tou, ze které má daný srovnávač nejlepší provizi.

Proč byste neměli důvěřovat podomním prodejcům energií?

Až příliš často se setkáváme s tím, že se podomní prodejci snaží vloudit do domácnosti a používají k tomu jako záminku to, že se vydávají například za zástupce Energetického regulačního úřadu, případně stávajícího dodavatele energie. Chtějí vidět vyúčtování a slibují, že poradí, jak na něm ušetřit. Z vyúčtování pak už získají všechny podstatné informace o spotřebiteli, o odběrném místu, o spotřebě. A snaží se spotřebitele přesvědčit, že můžou rovnou začít vyplňovat smlouvu o přechodu k jinému dodavateli.

Podomní prodej

Jsou bezpečné tzv. energetické aukce?

Na trhu jsou společnosti, které skutečně dělají reálné, férové energetické aukce. Vždy je ale potřeba se seznámit s tím, co podepisujeme, a zjistit si, jestli si můžeme přechod rozmyslet až poté, kdy nám sdělí výsledek. Některé společnosti totiž bohužel nepořádají energetické aukce úplně čestně a přivádějí pak spotřebitele do různých problémů.

Stává se, že lidem volají, navštěvují je doma a tvrdí, že jim zajistí nejlepší nabídku na trhu. Pak se mnohdy ukáže, že přihláška do energetické aukce, kterou jim předložili k podpisu, je současně smlouvou o zprostředkování, která uděluje plnou moc. Žádná aukce nakonec neproběhne a spotřebitel se po nějaké době rovnou dozví, že přechází ke konkrétní mu dodavateli.

Můžete reklamovat i kvalitu dodávek energie?

Při výpadku proudu se vyplatí mít doma náhradní zdroj světla a malý plynový vařič

Častější je reklamace vyúčtování, ale i kvalitu lze reklamovat. Může se jednat o pravidelné výpadky, nedostatečné napětí, ale třeba i dlouhodobý výpadek. Pak nebudeme chtít platit za něco, co nedostáváme.

Dokdy musí dodavatel vyřídit reklamaci?

To je upraveno přímo ve vyhlášce. Do 15 dnů od doručení reklamace by měl dodavatel říci, jak ji vlastně vyřídí. A pokud je problém ve vyúčtování, musí vyrovnat rozdíl do 30 dnů ode dne doručení reklamace.

Jak dlouho dopředu musíte vypovědět smlouvu na dobu určitou, která se automaticky prodlužuje?

K tomu je vždy potřeba podívat se do smluvních podmínek. Tyto lhůty jsou totiž často upravené a dodavatelé se výpověď snaží spotřebiteli co nejvíce zkomplikovat. V jejich zájmu je, aby se smlouva prodloužila a ideálně zase na stejně dlouhou dobu určitou.

Spustit audio

Související