Nereagujte na telefonické výzvy podvodných společností! ´Šmejdi´ totiž útočí i o prázdninách

5. srpen 2015

Stále se o tom mluví, píše, ale asi nečte. Jak jinak si vysvětlit, že někteří lidé stále chodí na předváděcí akce nebo si klidně pustí podvodné prodejce do bytu.

Miloš Borovička z časopisu dTest se domnívá, že se tito prodejci, kterým už v Česku jinak neřekneme než ´Šmejdi´, začali schovávat za nejrůznější akce.

„Je totiž docela časté, že zavolá někdo ze společnosti, kterou neznáte a vyzve vás k vyzvednutí výhry. A místo výhry na vás čeká jen další předváděcí akce, kde se prodávají nože nebo hrnce za ceny, které začínají na částce 40 000 Kč,“ říká.

Proč si lidé stále nedávají pozor?

„Bohužel jsou velmi přesvědčiví. Mají naučené psychologické postupy, kterým hlavně senioři lehce polehnou,“ vysvětluje.

Takový starší člověk si prý řekne, že se mu řece nemůže nic stát, nikdo mě nenapálí nebo taky začne doufat, že těch slibovaných 80 000 Kč opravdu vyhraje. „Takže se na akci vydá a téměř na 100 % naopak přijde o několik desítek tisíc.“


Jak poznáte, že jde o firmu, která dělá podvodné předváděcí akce?
- velmi často mění firemní název (běžně i dvakrát v roce)
- svou činnost taky velmi brzy ukončí
- její financování bude v červených číslech, se spoustou dluhů
- pokud budete vymáhat vrácení peněz, nebudete mít už od koho

Navíc s nevýhodným úvěrem, ze kterého nejde ven. Podle zákona by mělo, ale tyto společnosti prostě na klientské odstoupení od smlouvy nereagují. Pokud ale úvěr neplatíte, to se ozvou velmi rychle, tedy už jiné, vymahačské firmy.

Co s tím?

Miloš Borovička má jednoduchou, a taky stále opakovanou radu: nechodit na předváděcí akce, nereagovat na výzvy a velmi dobře si promýšlet své odpovědi i přes telefon.

Ono totiž i přes telefon můžete uzavřít smlouvu, často stačí s něčím souhlasit. Třeba jen slíbit, že někam přijdete nebo že nějaký výrobek, dokonce i jen nabídku zdarma, chcete poslat domů.


Podvedený člověk vůbec netuší, kam jít, kde zboží vrátit. Jméno konkrétního prodejce si taky nezapamatuje, a když už ano, tak jsou jednatelé takových firem často jen bílými koňmi, kteří mají trvalé bydliště na městském úřadě.

Pozor na IQ Teleshopping

Na spotřebitelské poradny se v poslední době obracejí lidé, kteří mají špatnou zkušenost třeba s úplně novou společností IQ Teleshopping.

Málokdo se asi podívá do obchodního rejstříku, ale kdyby to udělal, tak zjistí, že vznikla na začátku letošního roku a už se taky stačila rychle přejmenovat.

Šmejdi se dokáží činit

Ono totiž takové založení společnost s ručením omezeným stojí jen jednu korunu. Jsou s tím ale spojeny i další poplatky, které takové „podnikatele“ přijdou ale jen na zhruba 15 000 Kč. „Takoví Šmejdi ale dobře vědí, že se jim vložené náklady rychle vrátí.“

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

autoři: lup , Marie Retková
Spustit audio