Nejdřív seriózní jednání, potom výhrůžky. Šmejdi se vydávají i za inspektory
Osmdesátiletou paní Zdislavu navštívil člověk, který tvrdil, že jde zkontrolovat, jestli platí za plyn. Ukázala mu SIPO a na výzvu i občanský průkaz, o němž tvrdil, že si ho musí ofotit. I když nic nepodepsala ani neslíbila, začaly jí později chodit pokuty, že odešla od svého dodavatele plynu. Na základě údajů z její občanky někdo zfalšoval smlouvu i její podpis.
Podle psycholožky Romany Mazalové, která se specializuje na problematiku prodeje reklamy a marketingu, podvodní prodejci často využívají sociální izolace seniorů, kteří si rádi s někým popovídají.
Nikoho nepouštět domů, nepřijímat žádné dárky, soutěže, slevy, protože sleva není zadarmo a prodejce je u vás jenom proto, že na tom chce vydělat.Jan Tuna, moderátor pořadu A dost! na Stream.cz
Falešná autorita
„Později, když zjistí, že člověku, se kterým si tak mile popovídali a který vypadal tak důvěryhodně, naletěli, propadají se do ještě větší sociální bubliny, bojí se pouštět někoho domů a bojí se také přiznat okolí, že naletěli,“ říká specialistka.
„Dosud to bylo tak, že jim někdo něco nabízel. Ale tihle lidé se tváří, že nic nenabízí, že jenom kontrolují. A o to je horší. Protože přijdou jako autorita, kterou je třeba poslouchat. Starší lidé vyrůstali v době, kdy byli zvyklí, že když někdo takový přijde, musí udělat to, co řekne,“ dodává Jan Tuna.
Nenechte se zastrašit
Bohužel praktitky těchto podvodných společností jdou ještě dál. Když protestujete, vyhrožují vám právníky a vysokými finančními postihy. „Určitě se nenechte zastrašit. Oni prostě jenom zkoušejí, kam mohou zajít. Jednají z pozice silnějšího a očekávají, že to vzdáte a radši znovu podepíšete smlouvu, kterou zfalšovali, protože se bojíte soudu a nemáte na právníky,“ varuje Tuna.
Zvláště tragické může mít takovéto podvodné jednání v případě seniorů, kteří žijí osaměle a nemají nikoho, na koho by se mohli obrátit. Proto v případě, že se dostanete do podobné situace, radí Jan Tuna okamžitě kontaktovat policii a Energetický regulační úřad.
Šmejdi po telefonu
Některé firmy zkoušejí také vymámit souhlas s převodem k jinému poskytovateli energií po telefonu. Během seriózně vedeného telefonátu se tváří, že jenom kontrolují, jestli mají klienti správně nastavené platby.
Dotyčný na otázky většinou po pravdě odpovídá ano a ve vhodnou chvíli tazatel do rozhovoru vloží jedinou větu, jestli dotyčný souhlasí s konkrétním datem převodu. Zmatený klient většinou odpoví opět ano, a tím začínají jeho příští problémy.