Reklamace energií jsou většinou úspěšné. Nezbavují ale povinnosti nedoplatek zaplatit, varuje dTest

6. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Většina reklamací vyúčtování energií je úspěšných

Reklamace vyúčtování patří k nejčastějším problémům, které odběratelé energií řeší. Uvádí se, že až třetina lidí reklamuje své vyúčtování. V čem bývá největší potíž a jak se vůbec ve vyúčtování vyznat?

Zákon sice stanoví, že vyúčtování má být srozumitelné a jasné, ale i Soňa Libigerová, právnička spotřebitelské organizace dTest, uznává, že údajů ve vyúčtování je příliš a koncový uživatel se v nich jen těžko orientuje.

„K porozumění je navíc třeba mít kromě části A také část B a část C. Ty si spotřebitel může vyžádat. Požádat ale může i o celkové vysvětlení vyúčtování.“

Dodavatel vs. distributor

K vyúčtování je potřeba provést odečet elektroměru či plynoměru. Je však nutné si uvědomit, že odečty neprovádí dodavatel energií, ale distributor.

Čtěte také

Dodavatel je ten, s kým máte uzavřenou smlouvu o dodávkách energií, a máte právo ho změnit. Dodavatelů je na našem trhu několik desítek. Kdežto distributoři plynu i elektřiny jsou pouze tři a změnit je nelze. Distributor má kromě odečtů na starost správu elektrického vedení, plynovodů atd., vysvětluje Soňa Libigerová.

Vědět, kdo je v daném kraji distributor, je velmi důležité. Za pracovníky provádějící odečty se totiž velmi často vydávají podomní prodejci, kteří vás donutí podepsat nevýhodnou smlouvu. Namístě je tedy chtít vidět služební průkaz, radí právnička. 

Reklamace bývají úspěšné

Špatný odečet a jeho reklamaci vyřizuje vždy dodavatel. Podle zákona musí dodavatel vyřídit reklamaci do 15 dnů. Jestliže ji shledá oprávněnou, do 30 dnů musí vrátit přeplatky.

Dobrou zprávou je, že většina reklamací je úspěšných. Nejčastěji lidé reklamují rozpor mezi skutečnou vyúčtovanou částkou a jednotlivými platbami, které v souhrnu nesedí. Dalším problémem je špatně uvedená sazba či produkt.

Velmi často se také stává při přechodu mezi dodavateli, že jak původní, tak nový dodavatel požadují po spotřebiteli zaplatit za stejné období.

Každá reklamace má svůj verdikt. Pokud ale s výsledkem spotřebitel spokojen není, může se obrátit na Energetický regulační úřad, který věc přezkoumá. Vždy je ale třeba naúčtovaný nedoplatek co nejdříve zaplatit, protože reklamace této povinnosti nezbavuje, uzavírá Soňa Libigerová.

Spustit audio

Související