Laurin & Klement: Začali z ničeho, dobyli svět a pak museli předat žezlo dravější konkurenci
Český automobilový průmysl vděčí za svůj vznik a rozkvět dvěma kamarádům, kteří začínali jako opraváři velocipedů v malé pronajaté dílničce na mladoboleslavské periferii. Kdo mohl tušit, že knihkupec a zámečník udělají díru do světa jako hrom?
Václav Klement se narodil 16. října 1868 ve Velvarech. Po vyučení odešel do Prahy, kde pracoval jako příručí v knihkupectví. Možná by tam i zůstal, kdyby se mu nenaskytla příležitost odejít do Mladé Boleslavi.
Bylo mu osmnáct let. Vedl knihkupectví a přitom se ani na chvíli nevzdával svého dětského snu: Jen co mu to gáže dovolí, pořídí si vlastní kolo.
Václav Laurin se narodil 27. září 1865 v malé vsi kousek od Turnova. Psal se rok 1894. Devětadvacetiletý Václav Laurin si právě vzal domkářovu dceru Emilii Marii Beranovou. Ve stejném roce se oženil i šestadvacetiletý Václav Klement a zároveň začal drandit po Boleslavi na svém drahém kole Germania od drážďanské firmy Seidl und Naumann. Jenže kolo se mu polámalo... Co chvíli mu spadl řetěz z převodníku.
Vadný bicykl
Václav Klement chtěl vadné kolo reklamovat, a tak ho odeslal do Ústí nad Labem do pobočky drážďanské firmy a připojil k němu slušný dopis. Česky. Ředitel pobočky mu ale odpověděl, že firma reklamaci nepřijme, pokud nebude zákazník používat „pro ni srozumitelný jazyk“. Tahle nehoráznost panu Klementovi hnula žlučí! Řekl si, ať jdou ti nafoukaní Němci k šípku, on se bez nich obejde!
A tehdy došlo k osudovému setkání obou Václavů. Laurin byl Klementovi doporučen jako člověk, který to s bicykly umí. Aby ne, když to byl vyučený zámečník a donedávna i spolumajitel dílny na opravu a výrobu jízdních kol v Turnově.
Spojit síly bude lepší!
Sešli se v jedné mladoboleslavské hospůdce a padli si do oka. Oba mysleli na totéž: založit si ve městě výrobu a prodej jízdních kol. Jenže Mladá Boleslav nebyla dost velká, aby se v ní uživili na jednom dvorku dva kohouti. Spojit síly bude lepší, řekli si. A dobře udělali.
Knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin založili původní společnost pro opravy, výrobu a prodej jízdních kol v Mladé Boleslavi v roce 1895. A zrodila se nová obchodní značka: Laurin & Klement.
Kdy spatřila světlo světa první motocykleta a první český automobil české výroby? Kdy firma zanikla?
Související
-
Škoda: Auta, která nesou jméno jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů naší historie
Všechno začalo v roce 1866, kdy do plzeňské strojírny hraběte Waldsteina nastoupil jako vrchní inženýr Emil Ritter von Škoda. Měl za sebou studium i praxi v cizině.
-
Tatra: Za vším stál sirotek, kterého odmalička fascinovaly kočáry
Tatra, třetí nejstarší automobilka světa. Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. Po vyučení odešel do Vídně, Mekky kočárů.
-
Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek
František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.