Tatra: Za vším stál sirotek, kterého odmalička fascinovaly kočáry

Třetí nejstarší automobilka světa s dosud nepřerušenou výrobou má na kontě speciální limuzínu pro prezidenta Masaryka nebo Tatru 87, se kterou cestovatelé Zikmund a Hanzelka objeli skoro celý svět. Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. V šesti letech přišel o matku a pět let nato i o otce. Ihned jak se vyučil, odešel do světa na zkušenou. Kam jinam než do Vídně, Mekky výroby kočárů, kde se pilně učil.

Když měl pocit, že už umí všechno, vrátil se do Kopřivnice, kde byl tou dobou fojtem jeho bratr Jan. U něho si Ignác otevřel malou dílnu na výrobu kočárů a bryček. Dařilo se, dílna vzkvétala, a tak netrvalo dlouho a začala nejen zaměstnávat učně a tovaryše, ale i vyrábět luxusní cestovní kočáry, nákladní a poštovní vozy. Po Šustalově smrti podnik převzali jeho potomci.

Třetí nejstarší automobilka světa

Na konci 19. století kapitalizovali továrnu Ignatz Schustala & Comp. vídeňští bankéři bratři Guttmanové a přeměnili ji na akciovou Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft. Po čase Šustalovy potomci nesouhlasili s vedením společnosti, prodali své podíly a založili si vlastní podnik – Vagónka Studénka.

Po první světové válce se z továrny Nesselsdorfer Wagenbau stala Kopřivnická vozovka a.s. a tou dobou se začíná objevovat i značka Tatra. Krátce po druhé světové válce byl podnik znárodněn, v 50. letech z něj byly vyčleněny vagonky a Tatra se pak věnovala jen výrobě motorových vozidel, motorů a příslušenství.

Dvě nej Tatrovky

  • NW Präsident byl společně s automobilem od Lohner-Werke prvním továrně vyráběným sériovým automobilem ve střední a východní Evropě
  • Tatra 77 byla prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karosérií na světě

 

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související