Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek
František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu. Známý konstruktér a průmyslník František Janeček se narodil roku 1878 v obci Klášter nad Dědinou. Po absolvování pražské strojní průmyslovky odešel do Berlína studovat elektrotechniku na Vysoké škole technické.
Po praxi v Norimberku se vrátil do Prahy, kde nastoupil do vysočanské továrny Emila Kolbena. Ten ho coby nadějného spolupracovníka vyslal na nějaký čas do Nizozemska, kde se Janeček nejen zapracoval, ale našel si tu i budoucí ženu.
Vynálezce
Se ženou se po nějakém čase opět vrátil do rodné země, konkrétně do Prahy, do Kolbenky. Ve 28 letech se stal šéfem všech továrních dílen a jeho kariéra začala prudce růst. Ve Vysočanech postavil první Martinskou pec a tím uvedl do chodu slévárnu ocele, zkonstruoval generátory o výkonu 1900 koní.
Jeho činorodost neznala mezí. Byl vášnivým nimrodem, hodně cestoval, vrhnul se do vynalézání, započal výzkumné práce v aviatice, sestavil řadu modelů letadel a kluzáků, zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, zdokonalil obloukovou lampu. Její patent prodal do zahraničí a dostal za něj spoustu peněz.
Konečně motorky
V roce 1929 koupil František Janeček licenci německé továrny na výrobu automobilů, motocyklů a jízdních kol značky Wanderer. Zbývalo najít název firmy a pořádně rozjet výrobu. Janeček – Wanderer, to je poněkud dlouhé, JA – WA by mohlo stačit... Stačilo. A bohatě.
Prvním licenčním výrobkům značky Jawa 500 OHV se na trhu moc nedařilo. Byly příliš robustní, poruchové a navíc drahé. Říkalo se jim příznačně: Rumpál. Až Jawa 175 dobyla trh se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.
No a pak už šlo všechno jako na drátkách. Firma JAWA uvedla na trh desítky modelů motocyklů, na kterých jezdili ti nejlepší závodníci. A dokonce to jeden čas zkoušela i s automobily.
Mistr marketingu
Už v roce 1939 na Pražském vzorkovém veletrhu si uvědomil, že nejlépe osloví zákazníka tím, že ho samotného zapojí „do děje.“ Pokud jde o dnes tak populární interaktivní výstavy, předběhla Jawa dobu o víc než 70 let:
Na stánku Jawa můžete pobýt hodinu nebo déle a stále budete objevovati něco nového nejen na nových modelech, nýbrž také v bohatství vystavovaných přístrojů, fotografií, sportovních trofejí. Každý návštěvník stánku může si změřiti součást motocyklu na 1/1000 mm, může překontrolovati průměr válce přístrojem s přesností 2/1000 mm. Má příležitost prohlédnout si rentgenové snímky kovu, může sledovati činnost přístroje na měření hluku a poučiti se práci ve vzorné technologické laboratoři Zbrojovka Ing. F. Janeček. Různé přednosti motocyklů jsou předváděny velmi názorně. Výkonnost elektrické výbavy je dokazována magnetkou, jež zapaluje najednou osm svíček.
JAWA na Pražském vzorkovém veletrhu pod heslem „Motor všem“
Související
-
Fichtl a kozí dech. Retro legenda, která vychovala několik generací motoristů
První ujeté metry každého motoristy bývaly na Jawě 20, 21 nebo 23 Mustang. Sledujte cestu od pařezu k fichtlu. Proč se mu tak vlastně říká?
-
Jawa má ve světě stále dobré jméno, říká novinář, který na ní...
Na cestě kolem světa na Jawě 350 z roku 1978 potkal různé lidi, kteří se – podobně jako on – vydali na cesty. „Těch bláznů, kteří jsou v pohybu, je více, než jsme s...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka