Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek

František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu. Známý konstruktér a průmyslník František Janeček se narodil roku 1878 v obci Klášter nad Dědinou. Po absolvování pražské strojní průmyslovky odešel do Berlína studovat elektrotechniku na Vysoké škole technické.

Vypráví: Jan Kovařík
Připravili: Jitka Škápíková, Jan Kovařík a Světlana Lavičková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Radek Veselý
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 16. 4. 2019

Po praxi v Norimberku se vrátil do Prahy, kde nastoupil do vysočanské továrny Emila Kolbena. Ten ho coby nadějného spolupracovníka vyslal na nějaký čas do Nizozemska, kde se Janeček nejen zapracoval, ale našel si tu i budoucí ženu.

Vynálezce

Se ženou se po nějakém čase opět vrátil do rodné země, konkrétně do Prahy, do Kolbenky. Ve 28 letech se stal šéfem všech továrních dílen a jeho kariéra začala prudce růst.  Ve Vysočanech postavil první Martinskou pec a tím uvedl do chodu slévárnu ocele, zkonstruoval generátory o výkonu 1900 koní.

Jeho činorodost neznala mezí. Byl vášnivým nimrodem, hodně cestoval, vrhnul se do vynalézání, započal výzkumné práce v aviatice, sestavil řadu modelů letadel a kluzáků, zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, zdokonalil obloukovou lampu. Její patent prodal do zahraničí a dostal za něj spoustu peněz.

Konečně motorky

V roce 1929 koupil František Janeček licenci německé továrny na výrobu automobilů, motocyklů a jízdních kol značky Wanderer. Zbývalo najít název firmy a pořádně rozjet výrobu. Janeček – Wanderer, to je poněkud dlouhé, JA – WA by mohlo stačit... Stačilo. A bohatě.

Prvním licenčním výrobkům značky Jawa 500 OHV se na trhu moc nedařilo. Byly příliš robustní, poruchové a navíc drahé. Říkalo se jim příznačně: Rumpál. Až Jawa 175 dobyla trh se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.

No a pak už šlo všechno jako na drátkách. Firma JAWA uvedla na trh desítky modelů motocyklů, na kterých jezdili ti nejlepší závodníci. A dokonce to jeden čas zkoušela i s automobily.

Mistr marketingu

Už v roce 1939 na Pražském vzorkovém veletrhu si uvědomil, že nejlépe osloví zákazníka tím, že ho samotného zapojí „do děje.“ Pokud jde o dnes tak populární interaktivní výstavy, předběhla Jawa dobu o víc než 70 let:

Na stánku Jawa můžete pobýt hodinu nebo déle a stále budete objevovati něco nového nejen na nových modelech, nýbrž také v bohatství vystavovaných přístrojů, fotografií, sportovních trofejí. Každý návštěvník stánku může si změřiti součást motocyklu na 1/1000 mm, může překontrolovati průměr válce přístrojem s přesností 2/1000 mm. Má příležitost prohlédnout si rentgenové snímky kovu, může sledovati činnost přístroje na měření hluku a poučiti se práci ve vzorné technologické laboratoři Zbrojovka Ing. F. Janeček. Různé přednosti motocyklů jsou předváděny velmi názorně. Výkonnost elektrické výbavy je dokazována magnetkou, jež zapaluje najednou osm svíček.
JAWA na Pražském vzorkovém veletrhu pod heslem „Motor všem“

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související