Škoda: Auta, která nesou jméno jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů naší historie
Jak rytíř k podniku přišel a z malé továrničky se 33 dělníky udělal podnik se světovou reputací? Největší výrobce automobilů v ČR navazuje na společnost Laurin a Klement.
Všechno to začalo v roce 1866, kdy do plzeňské strojírny hraběte Waldsteina nastoupil jako vrchní inženýr Emil Ritter von Škoda. Tento 27letý plzeňský rodák měl za sebou studium na několika technických vysokých školách i praxi v cizině. Poznal prudký rozmach světového strojírenství a průmyslového podnikání, a nebýt vypuknutí prusko-rakouské války, možná by i v cizině zůstal.
Než inovaci, to fabriku radši prodám
Jen co se nadějný mladý muž ve Waldsteinových strojírnách rozkoukal, přemýšlel o tom, co by se dalo dělat lépe. Bylo mu jasné, že se strojírna musí modernizovat, jinak neobstojí v konkurenci. Jenže než by se hrabě pouštěl do nějakých novot, raději Škodovi strojírnu prodal.
Emil byl rád, že může podnik řídit podle svých představ, a hned se pustil do úprav. Z rodinných peněz. A tak 12. června 1869 vznikla Škodovka. Škoda z malé továrničky s 33 dělníky udělal brzy obrovský podnik se světovou reputací. Ale ještě to trvalo, než se v něm začala vyrábět auta.
Nemožné jako výzva
Emil Škoda byl vynikající technik a také výjimečná osobnost. Osobně řídil provoz, chtěl být u všeho, o všem rozhodovat. Říkalo se o něm, že byl autokrat a cholerik. Býval v práci od rána do noci, neuznával hry za zády, všechno řešil „chlapsky“ a na místě. Nesnášel výmluvy a lži. Práce pro něj byla vším.
Nejraději přijímal zakázky, které jinde odmítli jako nerealizovatelné. Bral to jako výzvu. Vyráběl odlitky pro stavbu obchodních i válečných lodí, stroje pro pekárny, cihelny, pily, plynárny, vodní pumpy, vodovody, chladicí zařízení, rekonstruoval staré dílny, přistavěl novou slévárnu, strojírnu, ocelárnu, kovárnu, vlastní železniční dráhu a zbrojovku, vyvážel zboží do ciziny…
Důsledky stresu
S novým stoletím vznikla akciová společnost Škodovy závody. Emil rytíř Škoda v nich i nadále zůstal prezidentem a generálním ředitelem. Ale moc si toho neužil. Po padesátce se u něj začaly projevovat důsledky permanentního duševního a tělesného vypětí.
Lékaři doporučovali klid, cestování, zejména na jih a k moři, cestu do lázní. Poslechl. 8. srpna 1900 ale ve vlaku poblíž Selzthalu ve Štýrsku cestou domů z lázní náhle zemřel. Bylo mu jednašedesát let.
Jaký je příběh automobilu, který nese Škodovo jméno? Kdo byli Václavové Klement a Laurin? Jak si Škodovka vedla za druhé světové války?
Související
-
Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek
František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.
-
Tatra: Za vším stál sirotek, kterého odmalička fascinovaly kočáry
Tatra, třetí nejstarší automobilka světa. Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. Po vyučení odešel do Vídně, Mekky kočárů.
-
Waltrovka: Naše kdysi největší továrna na letadlové motory ve střední Evropě
Průkopník českého motorismu a průmyslník Josef Walter se vyučil nástrojářem v továrně na mlýnské stroje a jízdní kola. Ve 24 letech si na pražském Smíchově otevřel dílnu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.