Waltrovka: Naše kdysi největší továrna na letadlové motory ve střední Evropě
Od motokol a tříkolek až k autům a leteckým motorům vyráběným i pod licencí BMW. Průkopník českého motorismu, konstruktér, vynálezce a průmyslník Josef Walter se narodil roku 1873 ve Vepřeku na Mělnicku. Vyučil se nástrojářem v továrně na mlýnské stroje a jízdní kola a už ve 24 letech si na pražském Smíchově otevřel dílnu. Opravoval váhy a jízdní kola, ale protože měl podnikatelského ducha, brzy pochopil, že lepší než kola opravovat by bylo je rovnou sám sestavovat.
Přestěhoval do větších prostor v Kinského ulici a v roce 1902 z jeho dílny vyjelo první motorové kolo. O toto kolo podle jeho vlastní konstrukce okamžitě projevila veřejnost nebývalý zájem. Výroba se rozjela a Walter se musel opět přestěhovat do větších dílen. Tentokráte na Zatlanku, kde se přidala i výroba motorových tříkolek.
Jejich cena a kvalita byla přijatelná, a tak není divu, že se staly velice oblíbené a brzy se o nich dozvěděl i svět. Bylo nutné opět výrobu rozšířit. Tak velké prostředky ovšem Walterovi chyběli, a proto se spojil se svými přáteli, významnými smíchovskými podnikateli.
Zrod Waltrovky
Společně založili společnost s ručením omezeným – Walter a spol. A protože výroba neustále stoupala, bylo rozhodnuto, že na pozemcích jednoho ze společníků v pražských Jinonicích se začne budovat nová továrna.
Dokončená byla v roce 1913. V jejích útrobách se nacházely výrobní haly, slévárna, karosárna, lakovna, smaltovna a brzdící zkušebna. K motorovým kolům a tříkolkám se brzy připojila i výroba čtyřsedadlových automobilů vlastní konstrukce Walter W1.
Po deseti letech působnosti v Jinonicích začala továrna vyrábět i letecké motory vlastní značky Walter a motory pod licencí německé BMW. A zas slavila úspěch u nás i ve světě. V roce 1936 byla firma Walter největší továrnou na letadlové motory nejen v Československu, ale i ve střední Evropě.
Jak pokračovala poválečná historie továrny? Co se stalo po roce 1948? Jak vypadá areál Waltrovky dnes a existuje někde ještě její odkaz?
Související
-
Od letadel a bumerangů k ikonickým náklaďáčkům. Příběhy slavných značek: Avia
První zmínky o značce Avia spadají do roku 1919. Osm let poté, co Jan Kašpar uskutečnil let z Pardubic do Prahy, začali Pavel Beneš a Miroslav Hajn opravovat letadla.
-
Tatra: Za vším stál sirotek, kterého odmalička fascinovaly kočáry
Tatra, třetí nejstarší automobilka světa. Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. Po vyučení odešel do Vídně, Mekky kočárů.
-
Měl ji doma Tolstoj, Renoir i Dalí. Příběhy slavných značek: TON
Průkopnická metoda ohýbání dřeva i přístup jejího tvůrce k zaměstnancům udělal z tohoto nábytku nadčasovou klasiku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.