Falešné slevy, neověřené recenze nebo smlouvy uzavřené po telefonu. Nekalým praktikám prodejců je od ledna konec
Dříve stačilo říct do telefonu „ano“ a smlouva byla uzavřená. Od roku 2023 bude obrana proti nekalým praktikám prodejců všeho druhu mnohem jednodušší. Jaké novinky přináší novela občanského zákoníku a zákona na ochranu spotřebitele? Jak se dotkne slevových akcí a nákupů na internetu, vysvětlí vedoucí právní poradny organizace dTest Petr Šmelhaus.
Novela vstoupila v platnost 6. ledna. Tou nejpodstatnější změnou je přitom z pohledu spotřebitelů zákaz přímého uzavírání smluv po telefonu ve směru podnikatel–spotřebitel.
Čtěte také
„Dosud bylo běžné, že k uzavření smlouvy stačilo i zdánlivé ano nebo vyvolaný telefonát. To už naštěstí neplatí,“ říká na úvod vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Petr Šmelhaus.
„Pokud Vám dnes někdo po telefonu nabídne uzavření smlouvy, musí svoji nabídku následně písemně potvrdit, dopisem či prostřednictvím e-mailu. Teprve po vašem odsouhlasení dojde k uzavření smlouvy,“ dodává právní expert.
Konec nekalým praktikám
Novela se dotýká také specifických prodejních akcí, přestože s nimi už jsou podle Petra Šmelhause spotřebitelé velmi dobře obeznámeni. „Do roku 2022 platilo, že běžná doba pro odstoupení od smlouvy u výrobků zakoupených na zájezdu nebo při domovním prodeji byla 14 dní. Protože jde ale o velmi nebezpečnu praktiku, prodloužil zákonodárce tuto dobu až na 30 dní.“
Čtěte také
Oříškem byly dosud i uživatelské recenze na webu prodejců, jejichž věrohodnost šla jen těžko ověřit. Podle právníka by měla být na stránkách obchodů vždy informace, zda je recenze ověřená. „V tu chvíli byste totiž měli jistotu, že recenzi nevložil někdo, kdo zboží nezakoupil. Informace o ověřování ale zatím na webech moc vidět není.“
Solidní jednání spočívá také v tom, že by obchod měl umožnit vkládat i ověřené negativní recenze. „Pokud prodejce toto neumožní, byl by to důvod podat podnět České obchodní inspekci. Hodnoceno je to totiž jako nekalá obchodní praktika, za kterou mohou být prodejci postiženi,“ radí Petr Šmelhaus.
Slevy jen zdánlivé
Novela se věnuje i nejrůznějším slevovým akcím. Nově již nebude možné uplatňovat praktiku, kdy obchodník uměle navýšil cenu ještě před slevou a slevu odečítal až poté. V reálu tak oproti běžné ceně byla sleva malá, nebo dokonce vůbec žádná.
„Nyní bude muset obchodník poskytovat slevu z nejnižší ceny výrobku, za kterou jej prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Toto však nebude platit u výrobků, které podléhají rychlé zkáze nebo u zboží s krátkou dobou spotřeby,“ doplňuje vedoucí právní poradny.
Související
-
Levné energie, rouška proti podpisu nebo amulet proti koronaviru. Šmejdi nespí ani v čase karantény
Hrozba pandemie nemoci covid-19 vyvolala mezi lidmi vlnu solidarity. Bohužel ale nahrává i tzv. šmejdům. Jaké praktiky používají a jak se před nimi chránit?
-
Poslali jste peníze falešnému prodejci? Proč nikdy za zboží neplatit předem a zásilku si natočit?
Nákupy použitého zboží zažívají díky internetu a sociálním sítím boom. Stejně tak ale rostou i počty zklamaných či oklamaných zákazníků. Jaká jsou rizika, prozradí dTest.
-
Svátek slevového šílenství? Úspora na Black Friday je mizivá. Prodejci cílí na emoce, míní dTest
Svátek slevového šílenství zvaný Black Friday připadá letos na 25. listopadu. Jak velká je skutečná úspora? A jde vůbec o slevu? Zjišťoval dTest.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.