Poslali jste peníze falešnému prodejci? Proč nikdy za zboží neplatit předem a vybalování zásilky si natočit?
Nákupy použitého zboží zažívají díky rozvoji internetu a sociálních sítí obrovský boom. Stejně tak ale rostou i počty zklamaných či oklamaných zákazníků. Jak rizika takových nákupů minimalizovat, poradí dTest.
Možností, kde na internetu nakupovat i prodávat použité zboží, je celá řada. Ne každý e-shop je však bezpečný a ne každý prodejce na sociální síti je důvěryhodný. Podle právního experta dTestu Jiřího Zelenky naštěstí existuje řada kroků, jak případné riziko takového obchodování minimalizovat.
Nejzásadnějším krokem je zjistit si, kdo je na druhé straně. To ale může být v případě sociálních sítí docela problém. „Facebook je skutečně naprosto anonymní platforma, kde se nedá zjistit, kdo na druhé straně skutečně je. Dá se ale říci, že pro první kontakt s prodejcem může sloužit dobře. Dál už bych ale komunikaci vedl jiným způsobem, abych si ověřil jeho serióznost nebo zda nejde o uměle vytvořený profil,“ varuje odborník.
Platba při převzetí
Druhým nejzásadnějším pravidlem u takovýchto nákupů je zjistit si dobu dodání a nikdy neplatit předem, ale až při převzetí zboží. „Stížností na to, že prodávající vyfasuje peníze a pak už se nikdy neozve, máme totiž poměrně hodně.“
Čtěte také
Pokud platíte až po převzetí, je dobré si vybalování zásilky natočit na chytrý telefon. Budete tak mít doklad, co skutečně v zásilce bylo a zda zboží odpovídá kupní smlouvě, která by podle právníka dTestu měla být ideálně uzavřena v písemné formě.
„Myslí se tím ale spíše ucelená komunikace o tom, co je prodáváno, za kolik, jaké to má vady, jak je to staré. Prodejce by tedy měl ve svém vlastním zájmu podat kupujícímu co nejvíce informací včetně třeba fotek a videí.“
Kamenné prodejny
Velmi důležité je také rozlišovat, jestli nakupujete u podnikatele, nebo od nepodnikající osoby. Různí se totiž pak vaše postavení a ochrana.
„Rozdíl oproti nákupům použitého zboží v kamenné prodejně je v tom, že na e-shopu máte možnost použité zboží do 14 dnů od převzetí bez udání důvodů vrátit. Taková možnost v kamenné prodejně není,“ dodává Jiří Zelenka.
Související
-
Přišel vám padělek, a ještě jste na něj čekali měsíce? Jak poznat bezpečný e-shop, radí dTest
Nákupy na internetu jsou pohodlné. Mnohdy ale přidělají vrásky na čele. Jak poznat bezpečný e-shop? Kde nenakupovat a jak reklamovat či vracet zboží pořízené on-line?
-
Také rádi kupujete přes internet zboží z druhé ruky? Jak uspět při jeho reklamaci, poradí dTest
S rozvojem internetového prodeje stále více lidí využívá možnost nakupovat v pohodlí domova. Spolu s tím roste i obliba nakupování zboží z druhé ruky. Jak ho reklamovat?
-
Při reklamaci zboží e-shopu si sami vyberte způsob náhrady. Nenechávejte to na prodejci
Nebojte se reklamovat zboží z e-shopu. Měli byste ale předem znát svá práva. Základní situací je, když zásilku doma rozbalíte a zjistíte, že je zboží poškozené. Co dělat?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka