Distanční výuka ohrozila celou jednu generaci mladých umělců, všímá si ředitel České filharmonie David Mareček

1. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dívka hrající na kytaru

Závažné mezery ve vědomostech a v dovednostech má po dlouhé výuce na dálku 36 500 žáků základních škol a 18 000 středoškoláků. Potvrzují to data, která na konci školního roku zveřejnila Česká školní inspekce. Největší škody přitom distanční výuka napáchala na uměleckých školách, kde je živý kontakt žáka a pedagoga klíčový.

Česká školní inspekce ve své zprávě ještě dodala, že na odstranění nedostatků budou děti a mladí potřebovat celý jeden školní rok.

Distanční výuka skutečně ukázala a prohloubila rozdíly, souhlasí v pořadu Jak to vidí... generální ředitel České filharmonie David Mareček. Nešlo jen o rozdíly sociální, kdy záleželo na tom, jestli má dítě doma počítač a připojení k internetu. Výsledky výuky na dálku se také lišily podle toho, jak moc se rodiče mohli svému dítěti věnovat. Pochopitelně záleželo i na oboru. Někde prostě rodiče pomoct ani nemohli.

Rovný přístup ke vzdělání

I přes všechna negativa je ale třeba podle Davida Marečka vyzdvihnout i to, že distanční výuka naučila žáky i učitele využívat on-line možností, které se dají i nadále ve výuce aplikovat.

Čtěte také

Jsem rád, že to ukázalo i to, jak je vzdělání a rovný přístup k němu důležitý. Při nejlepší vůli nelze u distanční výuky rovný přístup ke vzdělání zachovat. A školy s tím teď budou bojovat přinejmenším další jeden školní rok.

Ještě tvrději dopadla z podstaty věci distanční výuka na základní lidové školy. Nutno říct, že tady se dá do jednoho pytle hodit umění a sport. Jsou to obory, které vyžadují přímý kontakt pedagoga nebo trenéra se žákem. Rok hraje obrovskou roli právě u těch mladých. A když ho ztratí, důsledky jsou závažné.“

Ohrožená generace

Nahradit přímý kontakt a živou hodinu šlo podle Davida Marečka částečně například tím, že dítě poslalo učiteli svoji nahrávku k analýze. Pokud ale výuka probíhala pouze přes monitor, veškerá síla pedagoga rozpoznat nuance, odhalit problém a rychle ho vyřešit, se strašně zkomplikovala a zpomalila.

Čtěte také

To samé samozřejmě platí i pro vyšší umělecké školství. Na vyšších stupních to ale bylo o to horší, že studenti musejí mít absolventská představení, ale dělat koncert přes kameru je velký rozdíl. Mohlo to tedy ohrozit celou generaci muzikantů a umělců vůbec.

Toho si ale naštěstí všimli někteří umělci už během pandemie. Například Barbara Hannigan, slavná zpěvačka a dirigentka, vyvinula během covidu iniciativu, aby dospělí umělci přibrali na své koncerty mladé jako své předskokany. Věřím tomu, že to mladé začínající generaci, které se uzavření dotklo nejvíce, pomohlo, uzavírá David Mareček.

Další témata rozhovoru: co čeká Českou filharmonii v nové sezóně; ohlédnutí za karlovarským filmovým festivalem; nový mírně navýšený rozpočet pro oblast kultury.

Spustit audio

Související