David Mareček: To nejhorší, co umělec může zažít, je, když po výkonu nastane hrobové ticho

20. květen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hudebníci České filharmonie vystoupili v pražském Rudolfinu na benefičním koncertu pro dvě pražské a dvě brněnské nemocnice bojující s epidemií koronaviru. Kvůli zákazu pořádání společenských akcí hráli před prázdným hledištěm

Česká filharmonie oslavila 125 let od svého vzniku. Dobročinný koncert v pražském Rudolfinu mohli po dlouhé době navštívit i diváci. Šlo současně i o pilotní projekt ministerstva kultury usilující o návrat posluchačů zpět do koncertních síní.

Přestože orchestr hrál poprvé od října jen pro třetinu diváků, byl to neuvěřitelný zážitek. Vidět v sále živé publikum bylo pro všechny jako ve snu, říká v pořadu Jak to vidí... generální ředitel České filharmonie David Mareček.

To nejhorší, co může umělec nebo i sportovec zažít, je, když po výkonu nastane hrobové ticho a vlna, kterou od diváků očekává, nepřijde. Takže to, že se vrátila energie publika, byla pro sólisty největší odměna.

Koncerty do mikrofonu

David Mareček potvrzuje, že období bez publika bylo nyní nejdelší ve 125leté historii filharmonie. Nesmírně oceňuji, že se díky televiznímu studiu, které máme v Rudolfinu, a díky skvělým spolupracovníkům, kteří dokážou v orchestru držet živou tvůrčí atmosféru, podařilo udržet orchestr v práci.

Po celý rok tak orchestr mohl hrát, byť jen pro televizní kamery a rozhlasové mikrofony. Pro muzikanty ale bylo strašně důležité, že toho sezení doma na home officu nebylo příliš.

Deset let v čele

Své profesní jubileum slaví i David Mareček, který v čele České filharmonie stojí už deset let. Velmi mne těší, že šlo o nesmírně zajímavé a intenzivní období, během něhož se bohužel stala i spousta dramatického.

Hned na začátku byl orchestr na turné v Japonsku, kde došlo ke katastrofě s tsunami a elektrárnou Fukušima. Uprostřed turné jsme museli orchestr dostávat zpět do Evropy. A takové mezní zážitky lidi stmelí.

Opustil nás také Jiří Bělohrádek, s kterým jsem do filharmonie přišel a který dokázal orchestr nastartovat. Měl energii dítěte, ale zároveň zkušenosti renomovaného umělce. A svým nadšením dokázal ostatní strhnout. Celé Rudolfinum žilo s ním a on s námi, vzpomíná David Mareček.

Další témata rozhovoru: fenomén Má vlast v české kultuře; výstava Toyen ve Valdštejnské jízdárně; Festival Divadelní svět v Brně; obnovená výuka na uměleckých školách.

Spustit audio

Související