David Mareček zve na dnešní závěrečný koncert České filharmonie pod širým nebem. Zazní filmová hudba i Mozart

21. červen 2023

Na dnešní Mezinárodní den hudby připadá koncert České filharmonie, který zakončí sezonu filharmoniků pod širým nebem na Hradčanském náměstí v Praze. Na co se můžou posluchači těšit? To přiblížil David Mareček, pianista a generální ředitel České filharmonie. V audiozáznamu se David Mareček ještě věnuje restaurovaným architektonickým památkám, úloze prezidenta Petra Pavla v kultuře i roli umělé inteligence v umění.

Čtěte také

Česká filharmonie se již tradičně rozloučí se svou sezonou mimo Rudolfinum. Koncert bude laděn populárně. Kromě Mozarta tak zazní i melodie z filmu. K orchestru pod vedením dirigenta Keitha Lockharta se připojí tenorista Petr Nekoranec a nekonvenční trio Time for Three.

David Mareček popisuje, že trio nemusí být českým posluchačům zcela neznámé. „Byli tady v roce 2019. Jedná se o tři hudebníky, dvoje housle a kontrabas. A zajímavé je na nich to, že sice vystudovali klasickou hudbu, mají trénink na Paganiniho Caprices a Bachových suitách. Tedy na všem, co klasický hudebník musí absolvovat. Ale zároveň hrají jazz, rock i lidovou hudbu.“

Jeden člen z uskupení Time for Three se vyměnil a tak trio nově i zpívá. „To jsem ještě v jejich podání neslyšel. Uslyšíme to dnes večer na koncertě. Je to soubor, který doslova a do písmene hudbou žije. Strašně je to baví. Minule tím nakazili nejen publikum na Hradčanském náměstí, ale i celý orchestr a předpokládám, že to dnes bude podobné,“ předpovídá David Mareček.

Filmová hudba jako silný prvek

Čtěte také

Bez hudby si film už dnes neumíme představit. Dnes už je filmová hudba jednak průmyslem, ale také uměním. „Je zajímavé, že skladatelé filmové hudby, myslím tedy ti úspěšní, že požívají stejné slávy jako dřív třeba operní skladatelé, protože opera byl ten žánr, kam se publikum chodilo bavit. Ne že by tomu tak dnes nebylo, ale zkrátka dosah filmu je mnohem větší a musím říct, a říkám to s potěšením, že většina autorů filmové hudby jsou skutečně vynikající skladatelé a někteří z nich kombinují hudbu filmovou a hudbu koncertní. Většina z nich má to skladatelské řemeslo,“ říká Mareček.

Pokud je hudba ve filmu dobře použita, stane se jedním z nesmírně silných prvků filmu. Sílu hudby si můžeme podle Davida Marečka ukázat na tom, co posloucháme při různých činnostech, či daleko víc na tom, co posloucháme, když někam jedeme. Když si s odstupem tuto hudbu pustíme, dokážou se nám vybavit zážitky z doby, kdy jsme tuto hudbu intenzivně poslouchali. A filmová hudba funguje podobně.

Hrát filmovou hudbu bez obrazu?

„Vztah k filmové hudbě mám kladný s výjimkou toho, že si úplně nemyslím, že má cenu filmovou hudbu hrát bez obrazů v původní podobě. Bez obrazu moc smysl nedává, když se hraje v originále. Teď si posluchači otevřou program koncertu, a budou se divit, že je tam Alan Silvestri, hudba z filmu Contact.“ Tak proč je tedy filmová hudba do koncertního programu zařazena?

„Je to proto, že to je suita, která zazní ve světové premiéře. Alan Silvestri byl oslovený dirigentem dnešního večera Keithem Lockhartem, a pro účel dnešního koncertu vytvořil z filmové hudby suitu. Je to podobné, jako když se hrají třeba suity z oper, kdy úplně nemá smysl na koncertě hrát třeba jen orchestrální hudbu, ale takovou kombinaci, která funguje pro posluchače,“ vysvětluje generální ředitel České filharmonie.

Spustit audio

Související