Filharmonik Mareček: Šetřit je nutné všude. Tupé škrty v kultuře a rušení rozhlasových orchestrů mě ale děsí
V Británii byl zrušen rozhlasový soubor BBC Singers – jedno z nejlepších vokálních těles na světě. Podobné hrozbě čelí kvůli plánovaným úsporám i symfonický orchestr rakouského rozhlasu ORF ve Vídni. Jak vnímat boj významných souborů o přežití? V čem je jejich unikátnost? A o jak významnou ztrátu půjde? Ředitel České filharmonie David Mareček v audiozáznamu ještě představí program pro novou sezonu a vysvětlí, jak hudba může pomáhat ve válce.
„Rušení významných hudebních souborů mě doslova děsí. Ne snad proto, že bych se naivně domníval, že se kultura může škrtům vyhnout. Šetřit je zkrátka nutné všude. Děsí mě hlavně ten výběr,“ říká v pořadu Jak to vidí... generální ředitel České filharmonie David Mareček.
V případě BBC i ORF jde o zavedené rozhlasové orchestry, které patří ke špičce ve svém oboru. „Logicky ale přece nezrušíte to, co je nejlepší, nebo to, co přináší nejvíce užitku. A BBC Singers byli skutečně nejlepší na světě. Ráno dokázali zpívat hymnus při bohoslužbě a odpoledne náročnou soudobou věc, kterou by jiní studovali 14 dnů.“
Vytvářejí historii
Argument BBC, že stejnou práci odvedou dobře dobrovolníci, je tedy podle Marečka scestný. „Je to strašný nesmysl. Amatérský sbor nic takového nezazpívá, protože na to není školený. A i kdyby to zazpíval, stráví na tom tolik času, že nakonec náklady budou velmi podobné, nemluvě o té škodě.“
Čtěte také
S vídeňským rozhlasovým orchestrem je to velmi podobné. „Není to sice nejlepší orchestr v Rakousku, má ale stejně jako ostatní rozhlasové orchestry dvě důležité funkce. Jednak nahrává a vytváří katalog nových skladeb, jednak hraje premiéry současných autorů.“
A i když nejsou noví autoři podle Marečka to, co posluchači dennodenně poslouchají, je potřeba dávat novým skladbám prostor. „I Janáček a Beethoven měli někdy svoji premiéru. A proto jsou tyto soubory důležité. Vytvářejí historii.“
Tupé škrty
Plánované škrty tedy ohrožují budoucnost. „Jsou situace, kdy se šetřit musí. Způsob, jakým šetříme, je ale zásadní. Ten, kdo s penězi hospodaří, by měl přemýšlet, zda škrty povedou ke konsolidaci, nebo k likvidaci něčeho, co už se nevrátí.“
A i kdyby se orchestr časem znovu obnovil, bude podle Marečka trvat roky, než se dostane zpátky na svoji úroveň a proslulost. „Například slavný orchestr Staatskapelle v Drážďanech byl založen v roce 1548. To sice není případ BBC ani rakouského rozhlasu, ale říkám to pro ilustraci, s jakou tradicí tady zacházíme, a že to není náhoda, že soubory fungují takto dlouho,“ uzavírá David Mareček.
Související
-
David Mareček: Hudebníci jsou jako sportovci. Někde hrajeme raději. Nejvíc nás děsí závěsy a kostely
Paříž, Lucemburk, Brusel, Hamburk, Kolín nad Rýnem, Mnichov, Essen. Takový je itinerář podzimního turné České filharmonie. Co nabízejí nejslavnější sály Evropy?
-
Václav Luks: Kultura se stala jednoduše manipulovatelným obětním beránkem
Je skutečně tragické, jakým způsobem současná krize odhalila, jak zanedbatelnou roli hraje kultura ve společnosti, říká dirigent Václav Luks.
-
David Mareček: Vltavská filharmonie za šest miliard? Vypadá jako cvičení z geometrie, ale líbí se mi
Na koncert v nové Vltavské filharmonii si Praha bude muset ještě počkat. Vítěz mezinárodní architektonické soutěže je už ale znám. Hudební síň postaví dánské studio BIG.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.