David Mareček: Ministerstvo jedná pružně. Ale miliardová injekce kultuře asi stačit nebude
Kulturní život se vlivem karanténních opatření z velké části přesunul do on-line prostředí. Změní pandemie pohled na kulturu? A bere ji stát co do pomoci dostatečně vážně?
Čtěte také
Výhoda online přenosů je nasnadě. Dá se spojit s kýmkoli na světě, a dokonce ani vícehlavé hudební těleso nemá problém secvičit a odehrát vzdáleně koncertní vystoupení. To se navíc díky internetu dostane i k divákům, kteří by se ani před karanténou do koncertní síně nedostali.
Zároveň ale do popředí vystupuje nenahraditelnost živého mezilidského kontaktu, zamýšlí se v pořadu Jak to vidí... šéf České filharmonie. „Energie, která na koncertě je, najednou strašně chybí a je to poznat,“ říká David Mareček.
Pomoct se musí hlavně nezávislým umělcům
V čem současná situace ohrožuje kulturní instituce opravdu zásadně, je jejich financování. Mnoha nezávislým uměleckým projektům hrozí, že budou brzy bojovat o holou existenci.
„Ztráty sčítá i Česká filharmonie. Ale myslím, že bychom teď měli spíš ukazovat na situaci hudebníků, kteří nemají zajištěné pravidelné financování. Ti jsou v bezprostředním ohrožení,“ upozorňuje Mareček
Čtěte také
„Nemělo by se stát, aby jednotlivci nebo špičková tělesa zanikli jenom proto, že jim včas nepomůžeme.“ Roli podle Marečka hraje každý týden. Bude na záchranu kultury stačit miliarda korun, kterou už ministerstvo kultury slíbilo?
„Nejspíš ve finále nebude. Ale ministerstvo jedná od začátku velmi pružně a věřím tomu, že to, co dělá ministr Zaorálek pomůže tam, kde to pomoct má.“ Kromě pomoci od ministerstva je na místě i vzájemná solidarita mezi umělci.
Na místě je solidarita, ne hašteření
Výzvy k pomoci ohroženým kulturním subjektům ale na internetu vyvolaly i vlnu odsouzení. „Když se na sociálních sítích objevila první zmínka, že je potřeba pomoci nezávislým umělcům, řada lidí to kritizovala s tím, že je mnoho důležitějších odvětví a profesí.“
„Myslím, že takové rozlišování na to, kdo je důležitější a kdo méně, je velmi škodlivé. Tím, že řekneme, že chceme pomoct umělcům, neříkáme, že nepomůžeme lékařům, seniorům nebo jiným ohroženým skupinám. Podobné rozdělování je velmi nebezpečné.“
Další témata v rozhovoru: fungování koncertních těles v čase globální karantény; jak se hraje s rouškou; kultura jako most mezi národy; k čemu využít pandemický mezičas; zemřel Krzystof Penderecki.
Související
-
Cyril Höschl: Karanténa připomíná brutální model normalizace. Vlna solidarity brzy pomine
„Adaptace má dvě strany. Na jedné pomáhá přežít a zachovává vnitřní integritu. Na té druhé je ochota žít v totalitním systému, který to za nás vyřídí,“ míní psychiatr.
-
Jiří Hlaváč: Z projektu UčíTelka jsem nadšený
„Je to inspirativní nejen pro žáky a jejich pedagogy, ale hlavně i pro rodiče, kteří s malými žáčky zůstali doma a nějakým způsobem je učí,“ uvažuje dlouholetý pedagog.
-
Přepis: Jak to vidí David Mareček – 17. dubna 2020
Hostem byl ředitel České filharmonie David Mareček.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.