David Mareček: Ministerstvo jedná pružně. Ale miliardová injekce kultuře asi stačit nebude

17. duben 2020

Kulturní život se vlivem karanténních opatření z velké části přesunul do on-line prostředí. Změní pandemie pohled na kulturu? A bere ji stát co do pomoci dostatečně vážně?

 

Čtěte také

Výhoda online přenosů je nasnadě. Dá se spojit s kýmkoli na světě, a dokonce ani vícehlavé hudební těleso nemá problém secvičit a odehrát vzdáleně koncertní vystoupení. To se navíc díky internetu dostane i k divákům, kteří by se ani před karanténou do koncertní síně nedostali.

Zároveň ale do popředí vystupuje nenahraditelnost živého mezilidského kontaktu, zamýšlí se v pořadu Jak to vidí... šéf České filharmonie. „Energie, která na koncertě je, najednou strašně chybí a je to poznat,“ říká David Mareček.

Pomoct se musí hlavně nezávislým umělcům

V čem současná situace ohrožuje kulturní instituce opravdu zásadně, je jejich financování. Mnoha nezávislým uměleckým projektům hrozí, že budou brzy bojovat o holou existenci.

„Ztráty sčítá i Česká filharmonie. Ale myslím, že bychom teď měli spíš ukazovat na situaci hudebníků, kteří nemají zajištěné pravidelné financování. Ti jsou v bezprostředním ohrožení,“ upozorňuje Mareček

Čtěte také

„Nemělo by se stát, aby jednotlivci nebo špičková tělesa zanikli jenom proto, že jim včas nepomůžeme.“ Roli podle Marečka hraje každý týden. Bude na záchranu kultury stačit miliarda korun, kterou už ministerstvo kultury slíbilo?

„Nejspíš ve finále nebude. Ale ministerstvo jedná od začátku velmi pružně a věřím tomu, že to, co dělá ministr Zaorálek pomůže tam, kde to pomoct má.“ Kromě pomoci od ministerstva je na místě i vzájemná solidarita mezi umělci.

Na místě je solidarita, ne hašteření

Hudebníci České filharmonie vystoupili v pražském Rudolfinu na benefičním koncertu pro dvě pražské a dvě brněnské nemocnice bojující s epidemií koronaviru. Kvůli zákazu pořádání společenských akcí hráli před prázdným hledištěm

Výzvy k pomoci ohroženým kulturním subjektům ale na internetu vyvolaly i vlnu odsouzení. „Když se na sociálních sítích objevila první zmínka, že je potřeba pomoci nezávislým umělcům, řada lidí to kritizovala s tím, že je mnoho důležitějších odvětví a profesí.“

„Myslím, že takové rozlišování na to, kdo je důležitější a kdo méně, je velmi škodlivé. Tím, že řekneme, že chceme pomoct umělcům, neříkáme, že nepomůžeme lékařům, seniorům nebo jiným ohroženým skupinám. Podobné rozdělování je velmi nebezpečné.“

Další témata v rozhovoru: fungování koncertních těles v čase globální karantény; jak se hraje s rouškou; kultura jako most mezi národy; k čemu využít pandemický mezičas; zemřel Krzystof Penderecki.

Spustit audio

Související