Jiří Hlaváč: Z projektu UčíTelka jsem nadšený
„Je to inspirativní nejen pro žáky a jejich pedagogy, ale hlavně i pro rodiče, kteří s malými žáčky zůstali doma a nějakým způsobem je učí,“ uvažuje dlouholetý pedagog.
Veřejnoprávní Česká televize velmi rychle připravila a spustila projekt UčíTelka. Pedagogové v něm oslovují děti na nucených prázdninách. S velkým zájmem úvodní rozjezdový blok sledoval prý i dlouholetý hudební pedagog Jiří Hlaváč.
Komenského Škola hrou
„Musím říct, že jsem byl doslova nadšený, jakým způsobem byla hodina vedena. Viděl jsem tři vstupní hodiny pro různé třídy. Paní učitelky pracovaly s ohromnou empatií, trpělivostí, soustředěností, vynalézavostí.“
„Byl to opravdu interaktivní proces, který má tímto způsobem fungovat na základních školách. Vybavil jsem si při tom Komenského Škola hrou,“ popisuje Hlaváč v pořadu Jak to vidí... „Byl jsem nadšený i z toho, jak pracuje režisér Jan Fronc.“
„V tomto režimu to je inspirativní nejen pro žáky a jejich pedagogy, ale hlavně i pro rodiče, kteří s malými žáčky zůstali doma a nějakým způsobem je učí,“ myslí si. „Je tam řada inovačních momentů, které nestojí jen na televizní vizualizaci.“
Skutečná výuka stojí i na vztazích
Hlaváč ale připomíná, že skutečná výuka stojí i na vztahové rovině. „Od pedagoga přejímáte i jeho reakce, jeho způsob myšlení, to, jak umí zareagovat na vaše podněty. A to je myslím nepřenositelné.“
„Video je dobrý prostředník v takových vypjatých situací. Ale v běžném režimu to nechme v podobě, kdy vznikají vztahy mezi žáky a jejich a pedagogy. I já po letech rád vzpomínám na řadu svých učitelů z devítiletky. Řadu jejich reakcí mám uchovánu v sobě a reaguji obdobně.“
Další témata rozhovoru: zrušené kulturní akce kvůli karanténě; projekt UčíTelka; co ukazuje nákaza koronavirem; za Evou Pilarovou a Danou Zátopkovou.
Související
-
Po alternativní škole přichází úder reality, upozorňuje odborník na vzdělávání z centra Eduin
Pedagog by měl být učitel dětí a ne pouze předmětů, myslí si Bob Kartous. Náš model tomu ale neodpovídá. A proto víc a víc rodičů hledá alternativní řešení.
-
Proč ztratili učitelé prestiž? Už nejsme exkluzivním dodavatelem informací, říká pedagog roku
Učitelé dnes vlastně permanentně bojují s internetem. „Studenti už nepotřebují encyklopedické znalosti. Musíte je 45 minut bavit. Nesmí ztratit pozornost ani na chvíli.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka