Kristina Roháčková k filmovým Oskarům: Brutalistovi uškodila umělá inteligence. Anora zaujala malou lidskou tragédií
97. ročník cen Americké filmové akademie ovládla tragikomedie Anora, vyprávějící příběh striptérky z Brooklynu, která mezi svými klienty najde lásku. Film režiséra Seana Bakera zaujal porotu natolik, že jej ocenila hned v pěti kategoriích. Český snímek Vlny se Oscara nedočkal. V jakém duchu se předávání zlatých sošek neslo? A jak si Hollywood připomněl odchod legendy Gene Hackmana? Slavnostní večer sledovala filmová publicistka Kristina Roháčková.
Film Anora ocenila Americká filmová akademie hned pěti Oscary. „Čtyři z nich získal režisér, producent, scenárista a střihač v jednom Sean Baker. Dostihl tak rekordmana Walta Disneyho,“ přibližuje v pořadu Jak to vidí... filmová publicistka Kristina Roháčková.
Malá lidská tragikomedie
Anora vypráví o vztahu mladé sexuální pracovnice se synem ruského oligarchy. Nezávislý snímek získal už loni Zlatou palmu v Cannes. „Filmy Seana Bakera prošly v minulosti našimi kiny trochu nepozorovaně. Je to škoda.“
Podle Roháčkové měl Baker vždycky zálibu v malých lidských tragikomediích. „Vždycky šlo o lidi z okraje společnosti: trans žena, bývalý pornoherec nebo děti, které žijí vedle Disneylandu, ale nikdy se do něj nepodívají.“
Sen o lepším životě žije i hlavní představitelka snímku Anora, kterou ztvárnila 25letá herečka Mikey Madison. Ve chvíli, kdy se zdá, že její životní marast skončil, končí i romance.
„Do jejich honosné vily vpadnou arménští bouchači a začne gangsterská komedie, která vyvrcholí dojemným dramatem. Všechny tři roviny jsou moc hezky propojené a funguje to, co na plátně fungovat má. Diváci se společně smějí.“
Na společný filmový zážitek apeloval i sám Baker v oscarovém proslovu. „Zdůrazňoval, že by se filmy měly produkovat pro velká plátna. Zážitek z kina je to hlavní. Neměli bychom filmy sledovat jen na streamovacích platformách.“
Vylepšení umělou inteligencí?
Cenu za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli získal Adrien Brody za film Brutalista. „Ten film stojí hodně na jeho výkonu. Snímek se ale potýkal s jistou kontroverzí ohledně využití umělé inteligence. Ta mu asi trošku narušila šance na Oscara,“ uvažuje publicistka
„Řešilo se, do jaké míry byl upraven hlas postav, které ve velké míře mluví buď s maďarským, nebo anglickým přízvukem. Režisér Brady Corbet se hájil, že umělá inteligence se často využívá pro uhlazení nebo zdokonalení, ale že herecký výkon tím nijak ovlivněn nebyl.“
Téma umělé inteligence se podle Roháčkové jistě propíše i do dalších ročníků Oscarů. „Mluví se o klauzuli, podle které by se muselo u filmů uvádět, nakolik byla využita umělá inteligence. Osobně jsem to zatím zaznamenala u hororu s Hugh Grantem Heretik, kde v závěrečných titulcích bylo uvedeno, že ve filmu nebyla použita umělá inteligence.“
„Kromě Brutalisty se ale mluví i o dalších nominovaných filmech, které nakonec musely přiznat, že nějakým způsobem umělou inteligenci použily,“ uzavírá Kristina Roháčková.
Související
-
Producentka Wanda Adamík Hrycová: Scénář filmu Vlny jsem zhltla a věděla, že musí být natočený
Film Vlny, který pojednává o rozhlasové novinařině v okupačním roce 1968, měl více producentů. „Měla jsem tu čest na něm spolupracovat,“ usmívá se slovenská producentka.
-
Producent Mucha: Současný český film si svoji identitu stále hledá. Přesah do zahraničí zatím nemá
Letošek se v Česku nese ve znamení Roku české hudby. Debatuje se o specificích národní hudby i o renomé českého umění ve světě. Existuje vedle národní hudby i národní film?
-
Filmová publicistka: Filmařské řemeslo v Česku je kvalitní. Proto k nám přicházejí zahraniční štáby
Hostem Zity Senkové je filmová publicistka Českého rozhlasu Kristina Roháčková. Jak si stojí český film? A proč je Česko přitažlivé pro zahraniční filmaře?
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka