Proč ztratili učitelé prestiž? Už nejsme exkluzivním dodavatelem informací, říká pedagog roku

Znuděný student
Znuděný student

Učitelé dnes vlastně permanentně bojují s internetem. „Studenti už nepotřebují encyklopedické znalosti. Musíte je 45 minut bavit. Nesmí ztratit pozornost ani na chvíli, jinak si rychle najdou jinou zábavu,“ říká v rozhovoru Petr Šíma.

Proč se obraz učitelů z filmů Škola základ života nebo Cesta do hlubin študákovy duše tak liší od dneška? „Můžou za to technologie. Student ví, že informace, které mu dřív mohl dát jenom učitel nebo literatura, si dneska snadno a rychle vygooglí,“ říká Petr Šíma, letošní držitel titulu Pedagog roku.


Pedagog roku
Cenu pro pedagogy uděluje každý rok před prázdninami Nadační fond Neuron spolu s Učenou společností České republiky. „Nevím, za co přesně jsem byl na tuto cenu vybrán. Učím rád,“ říká skromně Pedagog roku 2017 Petr Šíma.

V otevřené válce s internetem

„Dneska už jako učitelé nejsme exkluzivním dodavatelem informací. O přízeň studentů musíme bojovat s internetem. Někdo na to rezignuje, někdo se snaží. Pak se dá dosáhnout dílčích úspěchů.“ Jak takový boj v praxi vypadá?

„Když dnes chcete vést nějakou hodinu, musíte 45 minut studenty bavit. Je jedno, jestli prací ve skupině nebo zapáleným výkladem nebo vhodně zvolenými otázkami, ale nemůže tam být ani chvilka, kdy hodině nevěnují pozornost. Protože pak si velice snadno najdou jinou zábavu.“

Studenti už nemají v hlavě encyklopedie

Šíma nesouhlasí s černobílým pohledem na to, že by studenti z filmů pro pamětníky věděli víc než ti dnešní. „Dřív studenti věděli víc na objem informací. Dnešní doba ale umožňuje informace vyhledat velice snadno, takže není důležité mít těch encyklopedických znalostí spoustu,“ vysvětluje.

Škola základ života v Městském divadle Brno. Zleva: Karel Mišurec, Martin Havelka, Jan Mazák, Ivana Vaňková, Ladislav Kolář, Irena Konvalinová, Zdeněk Junák

„Já už nechci po studentech, aby se naučili vzorce všech 20 aminokyselin, protože vím, že by to možná nezvládli. Ale o to víc s těmi vzorci pracujeme. O to víc se snažím, aby vnímali jejich vlastnosti, aby je poznali už ze vzorce,“ říká coby učitel biologie a chemie.

Když žáci vědí víc

„I za 16 let, co jsem ve školství, vidím, že množství informací a penzum znalostí, které by nám měli třeba u maturity předvádět, je menší. I já učím mnohem menší objem dat. Protože to není tak důležité.“ Teprve tady se podle Šímy otevírá prostor pro učitele.

„Když se dřív studenti učili nějakou látku, tak se ji někdo naučil líp, jiný hůř. Když se je dnes snažíme učit hledat informace, tak jsou studenti, kteří jsou v komunikačních technologiích mnohem dál než my. Ale co kritické sledování toho, co najdou a jak si s tím poradit? Tam je musíme směrovat.“

Petr Šíma

Špičkoví učitelé s asistenty

A jak pedagog roku vidí budoucnost? „Dovedu si představit, že za špičkovými kantory stojí jejich laboranti a asistenti. Dnešní učitel je zavalen spoustou věcí, které běžný člověk nevnímá,“ uvažuje Šíma nahlas.

„Připravování experimentů na laboratorní cvičení, papírování v rámci třídnictví… To jsou věci, které člověka usadí v tom, co je. Nějaké revoluční změny by pak vyžadovaly obrovské vypětí všech sil. Věřím ale tomu, že to půjde.“