Většina cereálií v testu propadla. Jsou samý cukr a ke zdravé snídani mají daleko

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cereálie, müsli, snídaně, zdravá výživa

Lupínky, kuličky, mušličky, měsíčky, hvězdičky, čtyřlístky, kroužky, proužky, trubičky… Snídaňové cereálie se zabydlely v českých domácnostech a dopřávají si je děti ale i dospělí. Ale víte, co vlastně jíte?

 

Snídaně je základ, tvrdí všechny maminky a babičky svým dětem a mají pravdu. „Děti mají totiž na rozdíl od dospělých omezenou kapacitu žaludku a po nočním hladovění potřebují doplnit energii,“ vysvětluje výživová poradkyně Lucie Pechmanová z časopisu dTest.

Dospělí mohou podle ní brát ranní jídlo trochu méně zodpovědně. „Snídat by měli ti, kteří mají ráno hlad nebo vědí, že pokud snídani vynechají, budou se potom přes den přejídat.“

Cukr, cukr, cukr a trochu mouky

Cereálie, tedy nejrůznější extrudované výrobky z obilí, si Češi oblíbili jako „lehkou a zdravou snídani“. Jen v loňském roce za ně utratili 816 milionů korun. Ve skutečnosti to ovšem s jejich výživovou hodnotou není tak, jak se mnozí domnívají. Většinu cereálií totiž tvoří jen trochu mouky a velká spousta cukru, vyvrací zažitý mýtus Pechmanová.

Nejedná se o klasickou nebo základní potravinu, jedná se o sladkost. A přidané látky obsažené v cereáliích nemůžeme srovnávat s tím, když sníme ovoce nebo zeleninu, kde jsou vitamíny obsažené přirozeně.
Lucie Pechmanová

Riziko cereálií spočívá v tom, že jak dospělým, tak dětem chutnají. A tak si jich často do misky nasypou výrazně víc, než je doporučená denní dávka 30 gramů. To znamená, že už u snídaně výrazně překračují doporučenou denní dávku cukru na den.

Jak poznat „zdravé“ cereálie?

Sledujte na etiketách výživové údaje. Obsah cukru respektive sacharidů by měl být maximálně do 15 gramů na 100 gramů výrobku. Při nákupu se můžete řídit i jednoduchým pravidlem: čím méně ingrediencí, tím lépe. U kakaových výrobků sledujte na etiketě také procentuální podíl kakaa a vyhněte se výrobkům s přidaným glukózo-fruktózovým sirupem.

Kaše jako levnější a zdravější varianta

Vhodnou alternativou k snídaňovým cereáliím jsou různé druhy kaší, které si připravíte sami doma. Uvařit si po ránu jáhlovou, rýžovou nebo ovesnou kaši, posypat si ji kvalitní čokoládou nebo do ní přidat trochu oříšků nebo sušených brusinek je sice o něco pracnější a zabere to i víc času, zato ušetříte peněženku a prospějete tím svému zdraví.

Redakce časopisu dTest se rozhodla otestovat celkem 28 výrobků rozdělených do dvou kategorií, a to na nejoblíbenější cereálie s čokoládovou nebo kakaovou příchutí, které cílí především na děti, a pak „rádoby zdravější verzi, která na svých etiketách slibuje, že má zvýšený podíl třeba quinoi, špaldy, celozrnné mouky, bílkovin nebo vlákniny.“

Výsledky testu

Díky nízkému obsahu cukru a relativně vysokému obsahu bílkovin a vlákniny v testu vyhráli dva výrobky lotyšské značky Melzu, typ Organic Biorai Flakes a Organic Biorai Speedy, výrobek Grein Weet Biskits a Bonavita Špaldové lupínky.

S nejhorším výsledkem z testu vyšly jogurtové kroužky s kokosem od značky Druid, kde výrobce na obalu inzeruje 34% podíl ztuženého tuku (jsou tedy 8x tučnější než všechny ostatní cereálie).

Spustit audio

Související