Šťastné děti ví, že je rodiče mají rádi, i když se jim něco nepovede, říká dětská psycholožka

2. červen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Děti ve škole (ilustrační foto)

Jak vychovávat děti, aby z nich vyrostly spokojené osobnosti? A jak dítě nerozmazlit? Odpovídala v pořadu Dva na Dvojce psycholožka Barbora Blažková.

„Děti kopírují to, co vidí, a ne to, co slyší. Rodiče jsou velký příklad hlavně v předškolním věku,“ říká dětská psycholožka Barbora Blažková. „Když dítě tráví čas ve škole, stávají se pro něj důležití i spolužáci, kterými chce být přijímáno.“

Existuje šťastné dětství? „Z mé zkušenosti vím, že šťastné děti jsou zvídavé, nebojí se dělat chyby, protože vědí, že je rodiče budou mít rádi, ať budou úspěšné nebo ne. Mají zdravé vztahy s vrstevníky a koníčky, které je baví.“

Je důležité děti učit pomáhat slabším

Jak dítě nerozmazlit? „Je důležité učit děti samostatnosti a zodpovědnosti. Když se naučí pomáhat slabším, víc vnímá, že to, co má, není samozřejmost. I v momentě, kdy chcete dětem dopřát pěkný dárek, je dobře, když ví, že má nějakou hodnotu.“

Kdy člověk přestává být dítětem? Jaký je rozdíl mezi štěstím a spokojeností?

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová