Nechme děti ocucávat prstíky, tvoří si imunitu, radí Kateřina Cajthamlová

23. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ovoce a zelenina je k posílení imunity vhodnější než preparáty z lékárny

Vše, s čím se setkáme do dvou let, upravuje naši imunitu na to, v jakém prostředí žijeme a s jakými mikroby se setkáváme, připomíná terapeutka Kateřina Cajthamlová.

„S prvními bakteriemi se setkáváme už při narození, když procházíme porodními cestami. Do dvou let je naše imunita schopná se nejvíc naučit. Proto bychom měli dítě nechat v kontaktu se zvířátky, s půdními bakteriemi. Klidně ať si ocucává prstíky.“

České populaci chybí vitamin D a rybí tuky

Může obranyschopnost posílit dobrá nálada? „Jako bývalá internistka jsem si u lůžka ověřila, že existují dva typy pacientů. Ti první chtějí být rychle zdraví, chtějí začít něco dělat. U těch fungují věci lépe, než u lidí, kteří se obávají, co vše se jim může stát. Mentalita prohry imunitu snižuje, zatímco naděje a veselá nálada zvyšuje. Zlepšuje se dýchání a vede to k vyplavování endorfinů, které mohou imunitu posílit.“

Jaké vitamíny jsou podle Kateřiny Cajthamlové dobré pro imunitu? „U nás se tradičně bere vitamin C. Naše populace má však nedostatek vitaminu D a rybích tuků. Chybí také selen, zinek a C vitamin spíše ve formě přírodní. Také barviva z různých lesních plodů pomáhají opravovat naše DNA.“

Přispívá pestrost stravy k posílení imunity? Jak souvisí afty v puse s imunitou? Pomůže otužování proti teplu a zimě?

Spustit audio

Související