Náhražky kávy. Jsou opravdu zdraví prospěšné? A hubne se po nich? Výsledky dTestu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kávovina z čekanky, cikorka

Spotřebitelský časopis dTest porovnal 17 vzorků běžně dostupných náhražek kávy. Které obsahují nejméně cukru? A můžou vám opravdu pomoct s detoxikací organismu?

Přestože už dnes nejde o tak silnou konkurenci kávě, spotřebitelé si v poslední době začali více všímat výživových hodnot. A ruku v ruce s tím se na trhu objevily nové druhy kávovin.

Pampelišková káva s vysokým obsahem inulinu, který je výborným zdrojem potravy pro střevní bakterie

V historii se kávoviny dělaly prakticky ze všeho. Z pecek, žaludů nebo třeba z fíků. Dnes se používá hlavně čekanka, pražené obilí, slad a řepa. „Řepa v kávovinových směsích, typicky v meltě, vytváří zajímavý chuťový vjem,“ říká redaktor časopisu dTest Jan Maryška.

Náhražky nabité zdravím… nebo cukrem

„V kávovinách nenajdeme kofein. Zato obsahují jiné látky, které mohou být pro organismus prospěšné. Například kávoviny obsahující čekanku, tedy cikorky, obsahují rozpustnou vlákninu inulin, která je zdraví přínosná.“

Nejzastoupenějšími živinami v kávovinách jsou ale sacharidy. Nejbohatší na sacharidy jsou kávoviny vyrobené z obilí, ať už z praženého obilí nebo z obilného sladu. Jeden šálek se může rovnat až 4 g sacharidů.

Výsledky dTestu:

  • nejméně cukru měla topinamburová Melta Top od Kávovin
  • žádné přídatné látky ani problémy v deklaraci se neukázaly ani u vzorku Nestlé Caro
  • nízký obsah cukru měla i Vitakáva od Kávovin

Časopis dTest nenašel srovnáním kávovin, co by bylo znepokojivé. Všechny vzorky z hlediska sledovaných parametrů (obsah sacharidů, cukrů, vlákniny a bílkovin) obstály dobře.

Součást redukčního jídelníčku?

Na obalech kávovin se často píše, že detoxikují organismus. Anebo že pomáhají redukovat váhu. Podle Maryšky je tvrzení o detoxikaci nepřípustné. Výrobci tu hrubě překračují povolená pravidla.

Kávoviny ale určitě jde vybírat podle obsahu cukru. Časopis dTest porovnáním zjistil velké rozdíly pohybující se od nuly až po 1 gram cukru v jednom šálku. Nejméně cukru měly topinamburová melta, caro a vitakáva.

Spustit audio

Související