Meteor o stopách člověka a dinosaurů, zemětřesení elektráren a slonicích bez klů

4. prosinec 2021

• 01:35 Společné stopy člověka a dinosaurů?
  • 17:26 Zvýší globální oteplování migraci lidí?
  • 28:20 Objev neutrin
  • 34:11 Způsobují geotermální elektrárny zemětřesení?
  • 43:39 Proč se slonice rodí bez klů?

Všechny díly Meteoru najdete na webu Dvojky nebo v mobilní aplikaci mujRozhlas

Společné stopy člověka a dinosaurů

Zkamenělé stopa dinosaura v porovnání s lidskou rukou

Zkoumání lidských stop, které se dochovaly z dávných dob, je pro antropology neocenitelné. Prof. Antonín Přichystal z PřF MU v Brně popsal nálezy stop v Africe, Jižní Americe a Evropě, z nichž nejstarší jsou z doby před 3,5 miliony let.

Jde o stopy předchůdců člověka, která zachoval sopečný prach. Existují ale také nálezy stop starých 50 milionů let, i starších, které vypadají jako z éry dinosaurů. Jenže tehdy lidé nežili. Jak to vysvětlit?

Zvýší globální oteplování migraci lidí?

Maledivy: ostrov a korálový útes

Už teď změna klimatu ovlivňuje miliony lidí. Především ostrovní státy pociťují stoupající hladinu světových oceánů. Odborník na migraci Robert Stojanov poukazuje na příklad Malediv.

Tamní lidé přišli o zdroje podzimní vody a museli přejít na odsolování vody mořské. Dokonce začali drtit korály a tímto pískem si uměle zvyšovat terén ostrovů, aby v příštích dekádách unikli úplnému zaplavení. Zaplaví v budoucnu klimatičtí migranti Evropu?

Objev neutrin

Detekce neutrina v detektoru IceCube

Představte si, že existuje fyzikální problém. Pak přijde někdo, kdo navrhne řešení, které spočívá v něčem, co není vidět, nejde měřit a s ničím to skoro nereaguje. Rakouský fyzik Wolfgang Pauli řekl: „Udělal jsem strašnou věc. Vymyslel jsem částici, kterou nelze dokázat!“ Nazval ji neutrino.

Jeho předpověď byla správná. Neutrina už dnes chytat dokážeme a zjistilo se, že existují tři druhy. Připomněli jsme si to v rubrice Stalo se tento den, kterou připravuje Ing. František Houdek.

Způsobují geotermální elektrárny zemětřesení?

Geotermální energii využívají s úspěchem například na Islandu

Geotermální elektrárny se staví v místech, kde se blízko zemskému povrchu dostává magma. To ohřívá podzemní vodu, kterou lze dostat k povrchu a využít k roztočení turbíny. Jenže voda se musí do podzemí vracet, což zajišťují tzv. injektážní vrty.

Geofyzici Ing. Josef Horálek z Geofyzikálního ústavu AV a prof. Jiří Zahradník z MFF UK, popsali, že v některých případech mohou vrty způsobovat zemětřesení. Několik elektráren ž muselo být zavřeno a jiné nebyly dostavěny.

Proč se slonice rodí bez klů?

Slůně se svou matkou

V části Afriky, kde se sloni hojně lovili kvůli slonovině, došlo ke zvláštní situaci: rodí se tam 95 % samic bez klů a samci se rodí jen zřídka. Vědci studovali, co může být příčinou.

Zjistili, že u slonů převládl vadný gen, který se dědí po mateřské linii. Pro slony je jeho šíření výhodné. Pokud se rodí bez klů, nikdo je neloví. Jak to bude se slony do budoucna? Celý případ popsal biolog prof. Jaroslav Petr.