Mediální analytik Josef Šlerka: Ruská propaganda je stříkačka lží. Ukrajinci mají fascinující PR, které vejde do učebnic
O fake news, propagandě, ale i řetězových e-mailech, které přispívají k šíření lží a nepřesností. Taková jsou témata, která na Dvojce komentuje mediální analytik z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Josef Šlerka. „Vrátil se styl práce, kdy se novináři vydali přímo na místo,“ hodnotí přístup českých médií v pořadu Jak to vidí...
Jak půl roku po invazi ruských vojsk na Ukrajinu obě země o konfliktu informují? „Na straně straně Ukrajiny vidíme naprosto fascinující výkon PR,“ oceňuje styl mediální analytik Josef Šlerka. „Myslím si, že to vejde do učebnic vztahů s veřejností.“
Ruská strana má jinou strategii. „Můžeme sledovat velmi rozvinutou metodu toho, čemu se v USA říká stříkačka lží. Systém spočívá v tom, že spousty webů permanentně chrlí nějaké novinky.“
Chyby českých médií
„Naopak pro česká média to byl rychlý kurz novinařiny,“ komentuje host Zity Senkové. „Je zajímavé sledovat, že máme zpátky styl práce, kdy se novináři vydali na místo,“ chválí si.
„Určitě bychom ale našli nějaké přešlapy, kdy média nekriticky převzala informaci, která nebyla ověřená.“ Jako příklad uvádí Šlerka zprávy o ostřelování jaderných elektráren. „Ale vypořádali jsme se s tím dobře.“
Role řetězových e-mailů
Nástrojem propagandy jsou i řetězové e-maily. „Zhruba polovina Čechů nějaký dostane řetězový e-mail,“ připomíná komentátor výzkum, který se tématem zabýval. „Lidé si e-maily přeposílají, ale na aktivním šíření neověřených zpráv se podílí jen malá část.“
Čtěte také
Jak tomu zabránit? Jedním z nástrojů je rubrika Ověřovna na serveru iRozhlas. „Novinářům se podařilo vyvrátit už několik lživých zpráv nebo zavádějících informací. Nejnověji je to fotografie dvou mužů potetovaných nacistickými symboly.“
„Fotografie koluje na sociálních sítích, šíří se řetězovými e-maily. Má dovětek, že jde prý o Ukrajince na dovolené v Chorvatsku. Ve skutečnosti ovšem, jak právě zjistili experti, nejde vůbec o Ukrajince, nýbrž o Maďary.“
Související
-
Josef Šlerka: Další uragán? A co s tím? Lidé jsou zprávami přesyceni. A mladí chtějí zábavu
Jak důvěryhodná jsou veřejnoprávní média? Odpověď přináší nová studie Reuters Institut, podle níž není nejdůvěryhodnějším médiem Česká televize, ale Český rozhlas.
-
Denisa Hejlová: Myslíme si, že dezinformacím věří jen ti ostatní. Opak je ale pravdou
Ve veřejném prostoru koluje spousta dezinformací. Jejich šíření umožňují sociální sítě i současná pandemická situace, která lidi nutí více se o veřejné dění zajímat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.