Josef Šlerka: Média v rukou PPF? Je jedno, jestli je Petr Kellner hodný, nebo zlý chlapík

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Kellner

Investiční skupina PPF miliardáře Petra Kellnera koupila společnost CME, která provozuje mimo jiné televizi Nova. Chce se miliardář stát mediálním králem východní Evropy?

PPF odmítla, že by chtěla nákupem společnosti CME začít ovlivňovat politiku. V propojování telekomunikací a mediálního obsahu jen údajně následuje světové trendy.

„Když slyšíte taková prohlášení nebo třeba projev Andreje Babiše v Národním muzeu, zkuste si představit, co by mohl ten člověk říct jiného. A co by to ‚jiné‘ bylo, aby to způsobilo míň pobouření,“ radí Josef Šlerka.

V podezření i v pokušení

„Pokud máte obrovský obchod se státem nebo podnikáte v oblastech, které stát reguluje speciálními předpisy, a zároveň vlastníte média, která mají ve společnosti zásadní dosah, vystavujete se podezření i pokušení že je budete zneužívat k tomu, aby vám byznys lépe vyšel.“

Takové propojení ovlivňuje všechna patra žurnalistické práce. Od vydavatele po řadové novináře, kteří čelí autocenzuře. „Nejde psát o oblasti, odkud má majitel obrovský příjem, bez kladení si otázky: Nepřehnal jsem to? Můžu tohle ještě?“

PPF není jen Petr Kellner

Šéf Sparty Daniel Křetínský

„Je úplně jedno, jestli je Petr Kellner bad guy nebo good guy. Když to převádíme do osobní roviny, tak strašidelně podceňujeme fakt, že nezáleží na lidech, ale na struktuře.“

Podle Šlerky firma tak silně navázaná na obchod se státem je coby majitel médií zkrátka ve velmi problematickém postavení.

Nejde jen o pár drobných

Skupina PPF momentálně nakupuje mediální majetek i mimo republiku, a to v oblastech, které jsou politicky citlivé. Konkrétně v Bulharsku, Rumunsku, Slovensku a Slovinsku. Německý list Handelsblatt označil kvůli tomu Kellnera za mediálního krále východní Evropy.

Z obchodního pohledu je to skutečně dobrý byznys, myslí si Šlerka. PPF nákupem CME získává obrovské množství mediálního obsahu, respektive práv k vysílání, a zároveň vlastní „kabely“ a internetovou distribuční infrastrukturu.

Další témata rozhovoru: Jak se média zhostila 30. výročí sametové revoluce? Co je to svoboda médií? Co znamená zákaz politické reklamy na Twitteru? Vzniká Atlas konspirací. Jaký je rozdíl mezi konspirační teorií a dezinformací?

Spustit audio

Odebírat podcast

Související