Její fotografie nadchla Prahu i New York. V Československu jí ale na krk dýchala StB. Osudové ženy: fotografka Eva Fuková
K srdci jí přirostl fotoaparát, díky kterému mohla zprostředkovat své originální vidění světa. Pomohl jí překonat nejen nesvobodu totalitního Československa, ale i těžký život emigrantky v USA. V dokudramatu o americké fotografce českého původu účinkuje Kamil Halbich. Osobní vzpomínky publicistky Zuzany Maléřové na setkání s umělkyní doplnily úryvky z rozhovoru, který s fotografkou natočila v roce 2011 Marina Feltová.
Použité zdroje:
Eva Fuková, česká fotografka 1–5. Programová řada Osudy. Český rozhlas Vltava 2012. Archiv Českého rozhlasu.
Eva Fuková se narodila 5. 5. 1927 v Praze do umělecké rodiny. Tatínek byl výtvarník František Podešva, maminka Marie Podešvová byla spisovatelka. „Maminka vycházela z intelektuálních městských kruhů, naopak tatínek měl kořeny na Valašsku a tíhnul ke krajině svých prapředků. Na hoře Soláni, kde postavil srub, se tenkrát scházeli přední čeští spisovatelé, výtvarníci, překladatelé, básníci, sportovci a herci. A právě tady se začala probouzet i imaginace Evy,“ vypráví spisovatelka a přítelkyně Evy Fukové Zuzana Maléřová.
Únik do jiného světa
Svůj první fotoaparát dostala Eva k 10. narozeninám. V roce 1948 nastoupila na Akademii výtvarných umění. „Nebylo to ale pro ni jednoduché. Mladá žena z masarykovské rodiny, z mimořádně podnětného, kulturního a intelektuálního prostředí, svobodomyslná, plná touhy po umění se najednou ocitla ve světě, kde nebyla svoboda. Ve světě, který byl pro ni schizofrenní.“
„Měli jsme svého tajného agenta s krycím jménem Nesvadba. Ten sedával před domem. A když se nudil, tak zazvonil a přišel. Nosil si s sebou bačkory, protože vždycky říkal: Vy tu máte tak čisto, přece vám tu nenašlapu,“ vzpomínala na těžké časy sama fotografka.
Vzpomínky na Ameriku
Oba manželé ale již v této době věděli, jak vypadá svět za železnou oponou. V roce 1964 se totiž dostali se skupinou umělců do New Yorku. „Byl to pro ně kulturní šok. Z šedi se najednou dostali do světa, který si neuměli představit. Eva tam fotila a vytvořila úžasný cyklus New York 1964.“
V roce 1967 se odhodlali k emigraci. „Nutno dodat, že v této době byli oba již významnými a uznávanými umělci. A oni chtěli odejít i pro ten úspěch. Vladimíru Fukovi totiž hrozilo, že bude jmenován národním umělcem. A to rozhodně nechtěl,“ vysvětluje Zuzana Maléřová.
Režim se jim pomstil po svém. Jména obou umělců byla v celém Československu nadobro vymazána. „V Americe tak začínali úplně od začátku a s velkým hendikepem. Vladimír Fuka totiž odjížděl do USA už nemocný.“
Nové kořeny
Podle slov Zuzany Maléřové byla Eva Fuková mnohem přizpůsobivější, rychle se naučila jazyk, rychle se zapojila do spolků, zatímco Vladimír Fuka byl těžkopádnější. Nicméně i jemu se podařilo umělecky se uplatnit. „Eva našla práci v Metropolitním muzeu moderního umění v New Yorku, začala umělecky tvořit a její hvězda začala strmě stoupat. Začalo se o ní psát jako o americké fotografce českého původu.“
Související
-
Fotila normalizační underground i severoamerické indiány. Osudové ženy: Helena Wilsonová
Talentovanou fotografku ovlivnil život v československém undergroundu na přelomu 60. a 70. let i manželství s Paulem Wilsonem, hudebníkem legendárních Plastiků.
-
Její tvorbu poznamenalo manželství plné lásky i nenávisti. Osudové ženy: Naděžda Plíšková
Malířka, grafička, sochařka i básnířka dokázala být ironická, divoká i laskavá. Poznamenal ji bouřlivý vztah s manželem Karlem Neprašem. Ale taky nešťastný pád ze schodů.
-
Žila ve stínu manžela, ale neztratila svou vnitřní uměleckou integritu. Osudové ženy: Běla Kolářová
Manželka proslulého básníka a výtvarníka Jiřího Koláře dlouho žila a tvořila v jeho stínu. Prožila s ním jeho věznění, pronásledování StB, emigraci i léta odloučení.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.