E-shopy mají žně. Množí se ale i stížnosti na ně. Jak dostat peníze zpět, když e-shop nekomunikuje?

9. květen 2020

Pandemie nového typu koronaviru mnohé změnila. Včetně obyčejného nakupování. Dveře kamenných prodejen se zavřely, nákupy se přesunuly na internet. E-shopy zažívají zlaté časy. Množí se ale i špatné zkušenosti s jejich službami.

Čtěte také

Svatava Veverková, právnička časopisu dTest, potvrzuje, že mnohým zákazníkům objednané zboží nedorazilo nebo jim nebyly vráceny peníze. Výjimkou není ani to, že e-shop vůbec nekomunikuje.

Kdo je na druhé straně smlouvy?

„Největší problém je s tzv. zprostředkovatelskými e-shopy. Tváří se jako klasické e-shopy, ale ve skutečnosti přeprodávají zboží prodejců z jiných států, většinou z Číny. Spotřebitel pak většinou neví, s kým vlastně smlouvu uzavírá,“ vysvětluje právnička.

Cílem je krátit práva českých spotřebitelů. Hlavně tedy právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů bez uvedení důvodů.

Spotřebitelská organizace dTest eviduje, že jedna pětina všech stížností dohromady se týká zprostředkovatelských e-shopů. Od začátku roku 2020 jde přibližně o 700 případů. Seznam rizikových e-shopů lze najít na stránkách České obchodní inspekce. Pomoci může i portál Vašestížnosti.cz, který provozuje časopis dTest. 

Jak potrápit obchodníky?

online nakupování

Časopis dTest a ADR České obchodní inspekce mají v problematice jasno. Zprostředkovatelské obchody krátit právo spotřebitelů nemůžou. Poškození tedy mohou jednat přímo s obchodníky.

Stačí sepsat odstoupení od smlouvy a spolu například s vadným zbožím odeslat prodejci. „Mnohem výhodnější je někdy ale rovnou písemně odstoupit od smlouvy ještě před převzetím zboží,“ přiznává Svatava Veverková.

Pokud obchod odmítá komunikovat nebo nechce vrátit peníze, může pomoct zahájení mimosoudního řízení u ADR České obchodní inspekce. Nesmí ale uplynout více než rok od prvního pokusu věc řešit.

Zaplaťte předem vs. charge back

Mnohé e-shopy vyžadují platbu předem. Bohužel se stává, že zaplacené zboží nedorazí. Štěstí v neštěstí ale spotřebitel má, pokud platil kartou. „Většina bank umožňuje tzv. charge back, to znamená, že platbu jde vyreklamovat přímo u jeho banky. Ona mu vrátí peníze a pak si to sama vyřeší s obchodníkem,“ radí právnička.

Spotřebitelé také mohou nakupovat na jistější dobírku. Nejlepší je ale zjistit si o e-shopu co nejvíce informací předem. Přečíst si reference nebo využít informačních portálů, které shromažďují zkušenosti spotřebitelů.

Praktiky e-shopů

K dalším nekalým praktikám e-shopů patří i to, že záměrně zamlčují informace. Běžně třeba neupozorňují spotřebitele na extrémně dlouhou dodací dobu. Solidnější obchody alespoň uvedou, že je zboží skladem u dodavatele. Tudíž lze počítat s tím, že si na zboží kupující počká.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.