Víte, kdy nesmíte zboží z e-shopu do 14 dní vrátit?
Češi čím dál tím víc preferují nákupy na internetu. Víte ale o výjimkách a možných nebezpečích z obecně známých pravidel?
Pokud se rozhodnete vrátit běžné zboží zakoupené na internetu, je to do 14 dnů i bez udání důvodů. Nehrozí vám ani sankce, nikdo po vás nemůže chtít smluvní pokutu. Z tohoto pravidla ale existují výjimky vzhledem ke službě nebo typu zboží.
Typickým příkladem podle právníka dTestu Lukáše Zeleného je úprava kalhot v e-shopu. „Když si objednáte založení nohavic, tak už je nemůžete vrátit bez udání důvodu.“ Pokud jsou ale upraveny špatně nebo mají jinou výrobní vadu, můžete využít institut odpovědnosti prodávajícího za vadu zboží a vrátit je.
Které zboží nemůžete vrátit:
- výrobky upravené „na míru“ (třeba kalhoty)
- zahraniční i domácí zájezdy
- letenky, jízdenky
- vstupenky na koncerty
- CD a DVD
- některé potraviny
Pozor na zahraniční stránky
Další oblastí jsou cestovní zájezdy. Do konce roku 2013 bylo možné si na internetu zájezd jen nezávazně vybrat a smlouvu uzavřít až podpisem písemné smlouvy v kanceláři. „Teď je to jinak. Zájezd si kupujete přímo na stránkách kanceláře jedním kliknutím a smlouva je uzavřena,“ varuje právník.
„Obecně platí, že od koupeného zájezdu můžete sice odstoupit, ale není to zadarmo. Narazíte na storno poplatky, které se zvyšují tak, jak se blíží termín odjezdu.“ Další nebezpečí představují zahraniční stránky kanceláří, které se můžou řídit jinými pravidly.
Ostatní záznamy poraden najdete v Dopoledni s Dvojkou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka