Agatha Christie: Růže a tis. Romantický příběh, který královna detektivek napsala pod pseudonymem

Královna detektivek přichází s psychologickým příběhem o lásce, politických intrikách a překvapivých rozhodnutích. Hugh, kterého nehoda upoutala na invalidní vozík, se zotavuje v městečku St. Loo, kde se stává svědkem předvolebního klání a současně i milostných dilemat půvabné Isabelly. Romantický příběh s téměř detektivní zápletkou čte Martin Preiss.

Tak jako od některých částí svého života, se slavná britská autorka „odstřihla“ i od části svého díla. Nejednalo se ovšem o slavnou „kunderovskou pozici“, ale spíše o zklamání z toho, že se stala autorkou jednoho žánru a s úspěchem ztratila autorský prostor.

Čtěte také

Christie nechtěla rozezlít své fanoušky, ale její nejslavnější postava Hercule Poirot ji po určité době začala unavovat. Podobně na ni působilo i to, že se od ní očekává stále to samé. Detektivky, kterých vydala na osm desítek, se proměnily v past, ze které se snažila vykročit romantickým románem.

Autorství odhaleno až po 15 letech

Negativní reakce nakladatele ale nakonec znejistěla i ji samotnou a své literární dítě Giant’s Bread (česky nevyšlo) poslala v roce 1930 do světa pod pseudonymem. Inspirovala se jménem předka – West – a pod jménem Mary Westmacott nakonec vydala šest knih.

Čte: Martin Preiss
Připravila: Zuzana Vlčková
Dramaturgie: Marina Feltlová
Překlad: Jan Čermák
Režie: Izabela Schenková
Premiéra: 25. 4. 2022

Skutečné autorství bylo odhaleno až po 15 letech od vydání prvního titulu. Pravděpodobně se tak připravila o značnou část příjmů. Čtenáře však obohatila nejen o nové polohy vyprávění, ale také o dosud utajované okolnosti svého života, ze kterých se údajně právě pod pseudonymem vypsala ve značně autobiografickém titulu Nedokončený portrét.

Příběh dívky, která po šťastném dětství těžce čelí rozpadu manželství a zhroucení, uvedla v interpretaci Jana Vlasáka s velkým ohlasem na sklonku roku 2020 stanice Dvojka. Teď na něj chce navázat zpracováním románu Růže a tis.

Růže a tis: téměř detektivka

Kniha vydaná v originále v roce 1947 (a v češtině loni) je nejčastěji prezentována právě jako romantická. Čtenáře si ale hned ze začátku získá nastíněním dramatického zvratu, možná neštěstí, možná zločinu, ke kterému posléze skrze příběh několikerého milostného vzplanutí směřuje.

Martin Preiss

Hlavní postavou překvapivě není vypravěč. S jeho životními peripetiemi se setkáváme zejména proto, abychom později porozuměli jeho vnímavosti a pozici, kterou ve sledu událostí zastává. Souběžně tak sledujeme usebírání se muže, který si po těžké dopravní nehodě neumí poradit se svým životem, a zároveň rodící se vztahy několika výrazných, nejednoznačných postav.

Překvapivé zvraty i reálie

Podobně jako ve svých detektivních románech se Christie dopustí několika překvapivých, ale psychologicky srozumitelných zvratů. A pro tuzemské čtenáře nebo posluchače i několika překvapivých faktografických chyb, nebo snad jen autorských licencí.

Překladatel, stejně tak jako autor rozhlasové úpravy, je ovšem z respektu k autorce, ale i pro možné osvěžení v textu ponechal. Ti, kdo si málo známý román Růže a tis užijí až do konce, se tedy navíc pobaví nečekanou aluzí na naše reálie.

Co poslouchat při běhu nebo jako kulisu v práci? Poslouchejte živě ve vysílání Českého rozhlasu Dvojky anebo pak zdarma na jejím webu. Stránka Hry a četba nabízí mluvené slovo zdarma on-line ještě týden po odvysílání. Audioknihy nejde stáhnout. Některé tituly můžete najít ke stažení na webu Radioteka.cz. Další audioknihy zdarma najdete i jako podcast na portálu mujRozhlas.

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Zuzana Vlčková
Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová