34. Královna prvorepublikové módy. Příběh Hany Podolské
Zručná švadlena, návrhářka se smyslem pro detail a také důmyslná podnikatelka, která se dokázala od píky vypracovat sama až na vrchol, to byla Hana Podolská. Povedlo se jí vybudovat jeden z nejúspěšnějších a nejznámějších módních salonů první republiky, ve kterém šily dámy z vyšší společnosti. Vlastnit aspoň jeden kus oděvu od Podolské se pro ně stalo až povinností.
Hana Podolská se narodila jako Johanna Vošahlíková roku 1880. Už ve svých čtrnácti letech se dostala do krejčovského učení a tovaryšskou zkoušku vykonala v roce 1900. Její příběh je názornou ukázkou toho, jak se dá z ničeho vypracovat vlastní pílí až na vrchol.
Kupujte na Radioteka.cz
Talent i podnikatelský duch
Začínala od nuly. Po vyučení se živila šitím po rodinách. Až roku 1905 si otevřela Krejčovství dámských a dětských šatů na Vyšehradě v Praze, kde bydlela s matkou a sourozenci. Roku 1907 se provdala za akademického malíře Viktora Podolského. V domě U pěti králů na Výtoni, kam se spolu přestěhovali, si otevřela živnost.
Čtěte také
Dokázala uplatnit krejčovský a návrhářský talent i podnikatelského ducha. Klientela se rozšiřovala, a tak se rodina musela přestěhovat do centra, aby její zákaznice nemusely jezdit na okraj města.
Prvním sídlem rodiny i živnosti v centru se stal v roce 1914 činžovní dům na rohu ulic Jungmannovy a Vodičkovy. Ale už roku 1915 se stěhovali na prestižní adresu – do nového paláce Lucerna ve Vodičkově ulici. Roku 1917 nechala svůj krejčovský závod zapsat do obchodního rejstříku pod názvem Hana Podolská. Zaměstnanců začalo přibývat.
Aspoň kousek od Podolské
Roku 1922 se stala jednou ze zakladatelek spolku Pražská móda. Přispívala do módních rubrik – například v časopise Elegantní Praha. Vnímala to jako výbornou příležitost k reklamě. V článcích často psala o tom, jaké jsou nejnovější módní hity v Paříži. Právě pařížská móda, jak sama přiznávala, byla její hlavní inspirací. Na jaře roku 1920 pořádal Modelový dům paní Podolské první pražskou přehlídku módních oděvů, které se v té době říkalo revue.
Čtěte také
Na počátku 30. let už Modelovému domu nestačily ani prostory v Lucerně. A tak se usídlil v nově vzniklém paláci italské pojišťovny Riunione Adriatica (Palác Adria) u Jungmannova náměstí. Modelový dům obsadil celé čtvrté patro. Byl tam předváděcí sál, který mohl pojmout až 300 lidí. V pátém patře se nacházely dílny.
Mezi stálé zákaznice Hany Podolské patřily dámy z vyšších kruhů – Růžena Nasková, Antonie Nedošinská, Adina Mandlová, Nataša Gollová, Hana Vítová, Lída Baarová, Olga Scheinpflugová či Andula Sedláčková. Mít v šatníku aspoň jeden kus z Modelového domu Podolská bylo téměř společenskou povinností. Nejváženější zákaznicí ve 30. letech se pak stala Hana Benešová, od roku 1935 první dáma ČSR, která byla svou elegancí velmi známá.
Vedoucí projektu: Ondřej Nováček
Kreativní producentka a dramaturgyně: Kateřina Rathouská
Použitá literatura:
- Nachtmannová, Alena: Společenská role módy po vzniku Československé republiky. Národní památkový ústav, Praha 2019.
- Podolská, Hana: Módní novinky. In: Elegantní Praha, roč. 3, č. 5, 1925, s. 70–72.
- Uchalová, Eva: Hana Podolská. Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha 2022.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.

