Ve stínu (10/16)

5. listopad 2018

Po skončení 2. světové války bylo nutné obnovit Československou armádu a s ní i její nedílnou součást – letectvo, a to jak vojenské, tak i civilní. Také letci se postupně vraceli z východní i západní fronty domů.

Ihned po válce se stali navrátivší letci nedílnou součástí vojenských i civilních letadel. Bohužel netrvalo dlouho a po únoru 1948 se situace změnila.

Kruté osudy našich letců

Prakticky všichni byli propuštěni, respektive vyhozeni a jejich osudy i osudy jejich rodin byly velice tragické.

M1 SOKOL konstruktéra Zdeňka Rubliče

Za všechny můžeme jmenovat například armádního generála Karla Janouška,který v komunistických věznicích strávil celkem 12 let a propuštěn byl až na amnestii v roce 1960. Někteří se amnestie ani nedožili – například major Josef Bryks, který byl odsouzen na několik let, avšak zahynul v roce 1958 v táboře na Jáchymovsku.

Příprava na mírový stav

Už během války naši konstruktéři nezaháleli a do šuplíky se připravovali na mírový stav. Proto hned v létě 1945 mohl vzlétnout první letoun vyrobený ve svobodném Československu, a to větroň Z24 Krajánek vyrobený v Otrokovicích. Hned o rok později spatřily světlo světa první motorové letouny – například M1 SOKOL konstruktéra Zdeňka Rubliče nebo AERO 45 konstruktéra Ondřeje Němce.

letoun Delfín

Studená válka

Určitý útlum ve výrobě sportovních letadel nastal vypuknutím studené války. V továrnách se zavedla licenční výroba sovětských typů, z nichž asi nejvýznamnější byl MIG 15. Zhruba v polovině 50. let nastalo mírné uvolnění, a tak mohly vznikat letecké skvosty - jako jsou například AERO TAXI L 200 MORAVA, L 29 DELFÍN nebo L39 ABATROS.

Soutěžní otázka

Který z významných šéfkonstruktérů se podílel na konstrukci letadla Let - L 200 Morava?

Správně odpověděl a výhercem se stal Miloslav Černý, Cheb. Všichni soutěžící, kteří odpověděli správně, pokračují v soutěži.

Související