Čeští orli (16/16)
Vývoj letectví s sebou přinášel i snahu o dosažení čím dál větší rychlosti. Už ve 30. letech bylo jasné, že s pístovými motory se vyšších výkonů nedosáhne a proto bylo nutné vymyslet nový druh pohonu. Jako alternativa se ukázal proudový motor, kde hlavními tahy jsou výstupní plyny vycházející z turbíny.
Psal se červenec roku 1939, svět se připravoval na válku a světlo světa tehdy spatřil první proudový letoun. Byl jím Henkel 178. Čechoslováci mohli poprvé vidět letadlo, které letělo bez vrtule až na sklonku druhé světové války, a byla to tzv. „švalbina“ – konkrétně Messerschmitt Me 262 Schwalbe, německý dvoumotorový proudový stíhací letoun. Díly na tato letadla se vyráběla i v protektorátních továrnách, například v pražské Avii.
První československý proudový letoun
Naši konstruktéři opět nezaháleli a chtěli světu ukázat svoji vlastní verzi proudového letadla. Od roku 1947 na jeho konstrukci pracoval tým pod vedením ing. Záhory a ing. Prachaře a vznikl tak projekt letounu L 52. Plánovaná byla jedno i dvoumístná verze. Ovšem vše překazil rok 1948 a Československo se začalo orientovat na sovětskou licenční výrobu – konkrétně na Mig 15.
Jak šel čas
Vzhledem k tomu, že pohonné jednotky do Migu 15 vyráběl pražský Motorlet (a my měli i bohaté zkušenosti s jeho výrobou), odhodlali jsme se k vývoji vlastního proudového cvičného letounu. Přišel tak na svět L29 Delfín a posléze L 39 Albatros, na kterém se piloti cvičí dodnes.
Jaká další proudová letadla jsme zkonstruovali? Co jsou to Četnické hlídky a kdy se začaly chránit vzdušné hranice? Jak vypadá simulátor kokpitu Gripenu a kdo se v něm učí létat? Uslyšíte v díle nazvaném „Čeští orli“.
Soutěžní otázka
Správně odpověděl a výhercem se stal Jiří Nikl, Hradec Králové.
Ceny do soutěže věnovali ČSA, Letiště Benešov, Pecka Modelář s.r.o. a Letiště Kbely.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...