Kolmé starty (13/16)

26. listopad 2018

Jaký významní konstruktéři u nás se zapsali do historie vrtulníků? K čemu vrtulníky slouží? Proč do vesmíru neletěl Oldřich Pelčák? Co vzkázal Vladimír Remek československému lidu z vesmíru? 

Nedílnou součástí historie československého letectví bylo samozřejmě i zapojení ČSSR do kosmického programu. Do něho jsme se zapsali hned v prvopočátcích kosmického věku.

Uuž od poloviny 60. let začala spolupráce na vědeckých pokusech. V roce 1967 bylo založeno Mezinárodní uskupení Interkosmos, kterého jsme se stali významnou součástí.

První Čechoslovák ve vesmíru

V létě roku 1976 nabídl tehdejší Sovětský Svaz Československu vstřícné gesto. Na svých lodích vypustí našeho letce do vesmíru. ČSSR nabídku přijalo a do užšího výběru ideálních zástupců vybralo Oldřicha Pelčáka a Vladimíra Remka.

Ti zahájili 6. prosince téhož roku v Hvězdném městečku u Moskvy intenzivní přípravu. Letět mohl ale jenom jeden. Volba padla na Vladimíra Remka, který spolu s Alexejem Gubarevem 2. března 1978 v 16:28 středoevropského času vyletěl na oběžnou dráhu kolem Země. .

Klikněte do obrázku a podívejte se do modulu Remkovy kosmické lodi Sojuz 28. (Pro zobrazení přes celou šířku obrazovky klikněte na název fotografie v levém horní rohu.)

Družice Magion

I když žádný Čech už po Vladimíru Remkovi do vesmíru neletěl, v kosmickém programu jsme nezaháleli. 14. listopadu 1978 v 18:45 středoevropského času byla uvedena na samostatnou oběžnou dráhu československá umělá družice Země, určená pro výzkum magnetosféry a ionosféry a nazvaná Magion.

Název Magion byl odvozen ze slov Magnetosféra a Ionosféra, protože experiment byl zaměřen na výzkum vazeb mezi zemskou magnetosférou a ionosférou. Na první družici ještě navazovaly postupně Magion 2, 3, 4 a 5.

Vrtulníky neboli helikoptéry

Ke kolmým startům bezpochyby patří i vrtulníky, helikoptéry. Stroje, které létají na principu rotujícího křídla. První vrtulník na světě vzlétl v roce 1907, jen čtyři roky po vzletu prvního motorového letadla.

Velkým předělem pro vývoj vrtulníků zaznamenal konec 30. let, kdy se v USA podařilo realizovat první vrtulník klasického typu, jak ho známe dnes. To znamená s jedním nosným rotorem a vyrovnávací vrtulkou na zádi.

Podívejte se do kokpitu policejního vrtulníku Mil Mi-2 s imatrikulací B-2530, který najdete vystavený v Leteckém muzeu Kbely.

Spustit audio

    Související

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu