Ultralighty dobývají svět (12/16)

19. listopad 2018

Víte, že ultralehká letadla neboli ultralighty dobývají svět už více než 100 let? Vždyť už samotný Metoděj Vlach, Jan Kašpar nebo Evžen Čihák navrhovali letadla, která byla svou podstatou ultralehká.

Do kategorie „sportovní létající zařízení“, jak se dřív ultralehkých letadlům říkalo, patří podle českého zákona vše, na čem se sportovně nebo jen tak pro zábavu létá. Takové létání přináší volnost a potěšení.

Mezi ultralighty patří například ultralehká letadla jako taková, ultralehké vírníky, ultralehké vrtulníky, motorové závěsné kluzáky, motorové padákové kluzáky, závěsné kluzáky neboli rogala, nebo padákové kluzáky neboli paraglidingy.

Zkrátka létající aparáty, které nemají víc jak 450 kg, popřípadě 472,5 kg pokud je letoun vybaven záchrannými systémy.

Králové nebe i mezi piloty ultralightů

Stejně jako v jakémkoli jiném leteckém oboru, i ve sportovním ultralehkém létání jsou Čechoslováci králové nebe. Připomeňme si například úspěchy z let 1991, 1993 a 1995, kdy se Tomáš Suchánek, rogalista – reprezentant v závěsném létání stal mistrem světa. 22 let poté, to je v roce 2017 se stal mistrem světa Petr Beneš.

Přestože nejsme alpská země, tak čeští paraglidingoví reprezentanti dvakrát po sobě vyhráli mistrovství světa v přeletech – v Mexiku a v Austrálii. Do historie paraglidingu se zapsala i žena – Petra Slívová, která několikrát vyhrála mistrovsví světa i Evropy.

Zapsali se do historie i nějací konstruktéři ultralehkých letadel? Proč bylo v 50. letech československým ultralehkým pilotům úzko? Proč a jak vzniklo rogalo?

Spustit audio

Související