Štefánikovo nebe (4/16)
Letectví bylo v době první světové války na počátku. Taky se nejdřív letci znepřátelených stran při průzkumných letech vzájemně zdravili. Pak ale přišel boj i do vzduchu.
Psal se 28. červenec roku 1914. Rakousko-Uhersko podporované císařským Německem vyhlásilo válku Srbsku a tím oficiálně začala první světová válka. Postupně se na obě strany přidaly jiné státy a z původně lokálního konfliktu se stal konflikt světový, který se postupně přestěhoval i ve vzduchu.
Letectví se v té době nacházelo na samém počátku – vždyť v roce 1903 vzlétlo první motorové letadlo. Z počátku se letci znepřátelených stran při průzkumných letech vzájemně zdravili, ale postupně nastala doba, kdy si na palubu brali ruční palné zbraně či granáty.
Letci z českých zemí
Je zajímavé, že letci z budoucího Československa se nacházeli na obou znepřátelených frontách. Nejvíc jich samozřejmě bojovalo na straně Rakouska-Uherska – celkem asi tisíc pilotů a leteckých pozorovatelů.
Na západní frontě jich bylo pouhých devět (příběh jednoho z nich – Viléma Stanovského – si můžete poslechnout v audiu, anebo se níže může rozhlédnout z kokpitu jeho letadla). Samozřejmě nesmíme zapomenout zmínit, že významnou roli sehráli i českoslovenští letci jako příslušníci ruské legie.
Naše letecké základny a průmysl
Na našem území tehdy existovalo pouze jedno letiště v převážně německojazyčném Chebu. Vzniklo až v roce 1917 a sloužilo k výcviku pilotních žáků. Letecký průmysl byl v českých zemích za první světové války zastoupený velice sporadicky, prakticky jen na dvou místech.
V karlínské továrně ČKD (tehdy Breitfeld–Daněk) se vyráběly letecké motory a v holešovické Almě, která byla založena na sklonku roku 1917, se opravovala letadla. Ovšem tato sesterská firma vídeňské továrny Albatros sehrála významnou roli po vzniku Československa. Hned po válce byla totiž prvním dodavatelem letadel tzv. Leteckému sboru československé armády.
Soutěžní otázka
Ve kterém muzeu v Česku můžeme vidět původní letoun Spad VII?
Správně odpověděl a výhercem se stal: Pavel Sedláček, Černý vršek. Všichni soutěžící, kteří odpověděli správně, pokračují v soutěži.
Související
-
Tvrdé přistání. Přímé svědectví z válečného nebe od pilota bombardovacího hydroavionu
Fenomén nebeských jezdců vznikl už za první světové války. Ani tehdy neměl každý let hladký průběh. Svědčí o tom dopis pilota Václava Růžičky z roku 1917.
-
Večnosť v sekundách. Komponovaný dokument o M. R. Štefánikovi
Generál M. R. Štefánik je nesporně jedna z nejvýznamnějších postav novodobých slovenských dějin. Letos uplynulo 100 let od jeho tragické smrti.
-
1212. schůzka: Kdopak jsou ti Češi; lituji, neznám, neslyšel jsem
Takto běžně začínaly dialogy při vstupních agitačních prezentacích, ať tři muži v exilu zaťukali na jakékoli dveře. Trio Masaryk – Beneš – Štefánik.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka