Richard Hindls: Obchodní souboj mezi Spojenými státy a Evropskou unií může být velmi tvrdý

Airbus A320 aerolinek British Airways
Airbus A320 aerolinek British Airways

Světová obchodní organizace povolila Spojeným státům uvalit cla na vybrané zboží z Evropské unie v celkové hodnotě 177 miliard korun ročně kvůli nezákonném subvencování evropského letadel Airbus. Washington zavede cla ve výši 10 % na evropská letadla a 25 % na některé potravinářské a další zboží. Pocítí dopad připravovaných amerických cel i české firmy?

 

„Zatím jde o jakýsi nástřel, jakých je mezi Evropou a Amerikou a Čínou a Amerikou v poslední době hodně,“ domnívá se ekonom Richard Hindls. „Je otázka, co se bude dál v leteckém průmyslu odehrávat,“ naráží na předpoklad, že mezi čtyřmi největšími světovými výrobci letadel se nejspíš schyluje k fúzím.

Amerika nejspíš vycítila, že se v Evropě v souvislosti s brexitem něco děje a staví se na stranu Británie, myslí si Hindls. O celní válku však zatím nejde.

Kam povede celní přestřelka?

Čtěte také

„Evropa je pro USA srovnatelným ekonomickým konkurentem. Počtem obyvatel je EU dokonce větší než USA a obchodní souboj mezi nimi může být velmi tvrdý,“ odhaduje ekonom. Zatím se ale nedá jejich střet srovnat s celní válkou, kterou Spojené státy vedou s Čínou. Do podobného stavu by atlantická celní přestřelka zajít neměla.

„Nová šéfka Mezinárodního měnového fondu varuje, že to zpomaluje ekonomiku, poškozuje akciové trhy – to vidíme denně – i finanční stabilitu jednotlivých zemí,“ upozorňuje Richard Hindls s tím, že by vlády určitě neměly rezignovat na další jednání. Otevřený celní konflikt mezi třemi nejsilnějšími ekonomickými hráči, kterými jsou USA, EU a Čína, by totiž neprospěl nikomu.

Další témata rozhovoru: Proč kauza problematické privatizace OKD vyplavala znovu na povrch? Co ocenila mezinárodní ratingová agentura na ekonomice České republiky? Co očekávat od nejbližšího vývoje německé ekonomiky? Proč zkrachovala cestovní kancelář Thomas Cook?

Spustit audio

Související