Přes 30 let ovlivňovala náš kulturní život jako muž. Osudové ženy: Ludmila Macešková

6. říjen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03297074.jpeg

Femmes fatales a královna české poezie Jan Kameník.

Ludmila Macešková (1898–1974) byla první velká česká mystická básnířka a originální žena, která musela „celý život psát pod mužským pseudonymem. U žen té doby se očekávalo, že budou psát jen o lásce,“ vysvětluje literární historik Martin C. Putna. „Její modernost ještě čeká na objevení!“ Byla totiž i autorkou textů, které mohou být v době, kdy lidé duchovně hledají napříč náboženským spektrem, velmi aktuální.

Narodila se v Liberci jako Ludmila Poprová. Studovala na AVU i pod Maxem Švabinský. Místo státnic ji rodina dotlačila k nešťastné svatbě s Josefem Rónem. Po nevyhnutelném rozvodu přišla Macešková o majetek i o syna nemocného schizofrenií. Zůstal v péči otce.


Účinkují: Taťjana Medvecká, Václav Jílek a Kajetán Písařovic
Autorka: Magda Wdowyczynová
Host: literární historik Martin C. Putna
Dramaturgie: Hynek Pekárek
Režie: Michal Bureš

Bohatý vnitřní život

I přes bídné poměry v chudém nuselském bytě pak ale tvrdila, že duchovně to bylo její velmi plodné období. „Její vnější život, když se podíváte z hlediska klasické biografie a faktografie, je vlastně banální. Ona ale žila životem vnitřním, mystickým,“ vysvětluje profesor Martin C. Putna.

„Pod slovem ‚mystický život‘ si obvykle představíte středověké jeptišky, žijící zcela mimo tento svět. Mohou pěstovat mystiku na full time. Ludmila Macešková si ale musela na živobytí sama a běžným způsobem vydělat. Nejpodstatnější bylo to, co popisovala ve svých denících: každý den našla nějaký čas na to, co nazývala duchovní praxí, tedy soustředění, meditaci, modlitbu, kontemplaci,“ říká historik.

Debutovala jako 50letá žena

I její druhé manželství s Jiřím Maceškou, se kterým měla dalšího syna, se rozpadlo. Macešková ve 40. letech úplně rezignovala na další partnerské soužití a soustředila se už jen na psaní a duchovní život. Debutovala ve 46 letech sbírkou Okna s anděly (1944). K vydání ji připravil redaktor Bedřich Fučík.


Dnešním slovníkem bychom asi řekli, že Bedřichovi Fučíkovi tehdy spadla čelist. Tato nenápadná, skoro 50letá žena se před ním najednou objevila jako zralý básník, o kterém nikdo předtím nevěděl. Objevila se skutečně jako zjevení. Martin C. Putna

On jí taky poradil vydávat texty pod mužským pseudonymem. Nejdřív si o ní mysleli, že pochází z okruhu katolických autorů. Ale její bohaté duchovní zázemí bylo úplně jiné. Podle Putny to byla „ezoterika buddhisticko-hinduistického střihu“. Druhá sbírka Neviditelný let (1947) skončila ve stoupě. Plně rehabilitována byla až po roce 1989, kdy její přítel Martin Kabát začal posmrtně vydávat postupně celé její dílo.

autor: Magda Wdowyczynová
Spustit audio