Peter Shaffer: Amadeus. Strhující drama o střetu geniálního talentu s průměrností a o touze umlčet hlas Boží

10. květen 2025

„Proč Bůh obdařil geniálním nadáním primitivního sebestředného mladíka?“ ptá se Bohu oddaný a do té doby obdivovaný dvorní skladatel Saliery. A po krutém nahlédnutí vlastní průměrnosti se rozhodne odpovědět bojem. Bojem se samotným Bohem. Tím, že zničí jeho miláčka Amadea... Ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní. Drama Petera Shaffera z nich ale učinilo symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti. Rozhlasová adaptace dává konečně hlavní roli zvuku a hudbě.

Uvádíme k 200. výročí úmrtí skladatele Antonia Salieriho (18. 8. 1750 – 7. 5. 1825)
 
Osoby a obsazení: Martin Finger (Salieri), Marek Lambora (Mozart), Eliška Zbranková (Mozartova žena Konstance), Kamil Halbich (císař Josef II.) Martin Písařík (1. Venticello), Václav Neužil (2. Venticello), Aleš Procházka (hrabě Rosenberg), Miroslav Táborský (baron Swieten), Hanuš Bor (hrabě Strack), Josef Kaňka (majordomus) a v dalších rolích Aneta Křesinová, Daniela Wojnarová, Eva Regnerová, Anna-Marie Šedivková, Barbora Cypriánová, Jan Duchoslav, Vít Staša a Honza Hájek
Připravila: Marina Feltlová
Napsal: Peter Shaffer
Dramaturgie: Klára Novotná
Překlad: Martin Hilský
Zvuk: Radek Veselý
Zvuková spolupráce: Stanislav Abrahám
Režie: Dimitrij Dudík
Premiéra: 5. 12. 2021
Produkce: Jana Knappová a Eva Vovesná
Varování: Vzhledem k prezentovaným charakterům a prostředí obsahuje hra explicitní výrazy.

Vídeň pochmurných listopadových dnů roku 1823. Hudební skladatel Antonio Salieri, který se desítky let těšil slávě a obdivu nejvyšších společenských kruhů monarchie, zůstává na sklonku svého života zapomenutý a opuštěný. Sám se svým temným tajemstvím…

A přitom všechno mělo být jinak. Od mládí měl Salieri jedinou touhu: skládat hudbu ke slávě Boží. A skutečně mohl žít a komponovat kolébán sladkým vědomím přízně Stvořitele. Získal místo u císařského dvora a tvorba mu přinášela peníze i uznání. Dokud se neobjevil Mozart.

Účtování s Bohem

Nafoukané, nezralé děcko, obscénní živočich, který kašle na společenský řád a do centra pozornosti staví jen sebe a svou hudbu. Svou hudbu. Okamžik, kdy ji Salieri poprvé uslyšel, pro něj znamenal nemilosrdné prozření. Nikoli jeho, ale Mozarta si Bůh vyvolil, aby skrze jeho dílo zjevoval svou velikost.

Proč? Proč obdařil geniálním nadáním primitivního, sebestředného mladíka a oddanému Salieriemu nechal nahlédnout vlastní průměrnost? Na tuhle krutou nespravedlnost se rozhodne dvorní skladatel odpovědět bojem. Nikoli s Mozartem, ale se samotným Bohem. Tím, že zničí jeho miláčka, Amadea.

Ale ani Wolfgangův společenský úpadek, ani jeho nemoc a smrt, jež Salieri připisuje své nevraživosti a svým intrikám, nemůže zničit Mozartovu věčnou hudbu. Ani zabránit, aby právě ona dávala lidem znovu a znovu pocítit dotyk nebe.

KUPUJTE NA RADIOTÉKA.CZ

Fikce vs. skutečnost

Přestože ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní či dokonce přátelský, drama Petera Shaffera a později především oscarový film Miloše Formana učinily z Mozarta a Salieriho symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti, jejichž střet právě jedinečná hudba povyšuje z přízemní nevraživosti na boj o přízeň Nejvyššího.

Nejen dramatický, ale právě i hudební potenciál díla byl impulsem k rozhlasovému zpracování. Zvukové a hudební řešení je v tomto případě nejen koncepčním prostředkem, ale klíčovým tématem inscenace a bohatě využívá Mozartovy hudby. Připravili ho mistr zvuku Radek Veselý a zvukový designér Stanislav Abrahám.

Premiéra byla uvedena na Dvojce v roce 2021 u příležitosti 230. výročí Mozartova úmrtí.

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Zuzana Vlčková
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více o tématu

    E-shop Českého rozhlasu