Peter Shaffer: Amadeus. Strhující drama o střetu geniálního talentu s průměrností a o touze umlčet hlas Boží
„Proč Bůh obdařil geniálním nadáním primitivního sebestředného mladíka?“ ptá se Bohu oddaný a do té doby obdivovaný dvorní skladatel Saliery. A po krutém nahlédnutí vlastní průměrnosti se rozhodne odpovědět bojem. Bojem se samotným Bohem. Tím, že zničí jeho miláčka Amadea... Ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní. Drama Petera Shaffera z nich ale učinilo symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti. Rozhlasová adaptace dává konečně hlavní roli zvuku a hudbě.
Vídeň pochmurných listopadových dnů roku 1823. Hudební skladatel Antonio Salieri, který se desítky let těšil slávě a obdivu nejvyšších společenských kruhů monarchie, zůstává na sklonku svého života zapomenutý a opuštěný. Sám se svým temným tajemstvím…
A přitom všechno mělo být jinak. Od mládí měl Salieri jedinou touhu: skládat hudbu ke slávě Boží. A skutečně mohl žít a komponovat kolébán sladkým vědomím přízně Stvořitele. Získal místo u císařského dvora a tvorba mu přinášela peníze i uznání. Dokud se neobjevil Mozart.
Účtování s Bohem
Nafoukané, nezralé děcko, obscénní živočich, který kašle na společenský řád a do centra pozornosti staví jen sebe a svou hudbu. Svou hudbu. Okamžik, kdy ji Salieri poprvé uslyšel, pro něj znamenal nemilosrdné prozření. Nikoli jeho, ale Mozarta si Bůh vyvolil, aby skrze jeho dílo zjevoval svou velikost.
Proč? Proč obdařil geniálním nadáním primitivního, sebestředného mladíka a oddanému Salieriemu nechal nahlédnout vlastní průměrnost? Na tuhle krutou nespravedlnost se rozhodne dvorní skladatel odpovědět bojem. Nikoli s Mozartem, ale se samotným Bohem. Tím, že zničí jeho miláčka, Amadea.
Ale ani Wolfgangův společenský úpadek, ani jeho nemoc a smrt, jež Salieri připisuje své nevraživosti a svým intrikám, nemůže zničit Mozartovu věčnou hudbu. Ani zabránit, aby právě ona dávala lidem znovu a znovu pocítit dotyk nebe.
KUPUJTE NA RADIOTÉKA.CZ
Fikce vs. skutečnost
Přestože ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní či dokonce přátelský, drama Petera Shaffera a později především oscarový film Miloše Formana učinily z Mozarta a Salieriho symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti, jejichž střet právě jedinečná hudba povyšuje z přízemní nevraživosti na boj o přízeň Nejvyššího.
Nejen dramatický, ale právě i hudební potenciál díla byl impulsem k rozhlasovému zpracování. Zvukové a hudební řešení je v tomto případě nejen koncepčním prostředkem, ale klíčovým tématem inscenace a bohatě využívá Mozartovy hudby. Připravili ho mistr zvuku Radek Veselý a zvukový designér Stanislav Abrahám.
Premiéra byla uvedena na Dvojce v roce 2021 u příležitosti 230. výročí Mozartova úmrtí.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka