Od Řípu až k Fuji (5/16)

1. říjen 2018

Zárodek budoucího nejen československého vojenského letectva ale i leteckého průmyslu vznikl na půdě zchátralého Starého výstaviště v Praze.

Spolu se zrodem samostatné Československé republiky vzniká i československé letectví. Samozřejmě ze začátku bylo odkázáno jen na válečné přebytky - konkrétně na kořist několika nepoškozených rakouskouherských letadel a dar francouzské armády v podobě několika stíhacích a bombardovacích letounů.

Naše první letecké továrny

Zárodek budoucího nejen československého vojenského letectva ale i leteckého průmyslu vznikl na půdě zchátralého Starého výstaviště v Praze. Pod taktovkou šéfkonstruktéra inženýra Aloise Šmolíka tady začal vznikat první vojenský letoun československé konstrukce – pozorovací a bombardovací dvouplošník Šmolík Š–1.

Postupem času se letecká výroba přestěhovala nejprve do pražských Kbel a později do nového moderního závodu v Letňanech – LETOVU. Letov nebyl jediným leteckým závodem, postupně vznikaly AERO Dr. Kuneše a AVIA konstruktérů Beneše a Hajna.

Nebe plné letadel

Dominantou československé letecké výroby byly ve 20. i 30. letech 20. století především vojenské letouny. Ale i přesto se po československém nebi proháněly moderní sportovní letouny firmy Beneš-Mráz nebo stroje leteckého oddělení Baťova koncernu. 

Československo chtělo o sobě dát vědět, a proto se rozletělo do světa.A to formou dálkových propagačních letů. Jeden z nejvýznamnějších uskutečnili inženýr Jaroslav Skála spolu se svým mechanikem Matějem Tauferem. Kam, kdy, proč a jak let probíhal? 

Spustit audio

Související