Od Řípu až k Fuji (5/16)

1. říjen 2018
Výřez z knihy Vzduch je naše moře, kterou k seriálu vydává nakladatelství Argo
0:00
/
0:00

28. říjen 1918 – spolu se zrodem samostatné Československé republiky vzniká československé letectví. 

Samozřejmě ze začátku bylo odkázáno jen na válečné přebytky - konkrétně na kořist několika nepoškozených rakouskouherských letadel a dar francouzské armády v podobě několika stíhacích a bombardovacích letounů.

Naše první letecké továrny

Zárodek budoucího nejen československého vojenského letectva ale i leteckého průmyslu vznikl na půdě zchátralého Starého výstaviště v Praze. Pod taktovkou šéfkonstruktéra inženýra Aloise Šmolíka tady začal vznikat první vojenský letoun československé konstrukce – pozorovací a bombardovací dvouplošník Šmolík Š–1.

Postupem času se letecká výroba přestěhovala nejprve do pražských Kbel a později do nového moderního závodu v Letňanech – LETOVU. Letov nebyl jediným leteckým závodem, postupně vznikaly AERO Dr. Kuneše a AVIA konstruktérů Beneše a Hajna.

Nebe plné letadel

Dominantou československé letecké výroby byly ve dvacátých a i třicátých letech dvacátého století především vojenské letouny. Ale i přesto se po československém nebi proháněly moderní sportovní letouny firmy Beneš-Mráz nebo stroje leteckého oddělení Baťova koncernu. 

Československo chtělo o sobě dát vědět, a proto se rozletělo do světa - a to formou dálkových propagačních letů. Jeden z nejvýznamnějších uskutečnili inženýr Jaroslav Skála spolu se svým mechanikem Matějem Tauferem. Kam, kdy, proč a jak let probíhal? 

Soutěžní otázka

Uveďte jméno konstruktéra, s jehož letadlem uskutečnili Jaroslav Skála a Matěj Taufer v roce 1927 dálkový let do Japonska.

Správně odpověděl a výhercem se stal: Miroslav Svoboda, Sedlec. Všichni soutěžící, kteří odpověděli správně, pokračují v soutěži.

Spustit audio

Související