Letov: Letecká legenda v době krize vyráběla i skládací kajaky
Se založením Československa v roce 1918 se zrodilo i československé letectví. Mezi první letecké továrny patřila i firma Letov. Její název je odvozen právě ze spojení „letecká továrna“. První oficiální zmínka o Letově pochází z listopadu 1918, kdy byl založen státní podnik Letecký arsenál. Sídlil v Průmyslovém paláci na Výstavišti v pražských Holešovicích a jeho úkolem bylo shromažďovat a opravovat veškerý letecký materiál na území nově vzniklého státu.
Zaměstnance tehdy tvořili hlavně nadšenci z řad různých leteckých útvarů, mechaniků a letců, kteří se vraceli z evropských bojišť. O dva roky později se podnik s názvem Hlavní letecké dílny v Praze přesunul na vojenské letiště do Kbel a jeho výrobní doménou byly letouny řady Š (podle tehdejšího šéfkonstruktéra Aloise Šmolíka).
Po letounech kajaky
Požadavky na výrobu stoupaly, objekty ve Kbelích přestaly vyhovovat, a tak se v roce 1923 začala stavět nová továrna v pražských Letňanech. V roce 1926 zaměstnávala už na 410 lidí. Ani jí se ale nevyhnula světová hospodářská krize ve 30. letech. Zahraniční zakázky klesaly a ubývalo i objednávek ministerstva národní obrany.
Aby Letov nemusel přejít k propouštění svých zaměstnanců, zařadil do výroby i „doplňkový program“. V truhlárně byla například zavedena výroba později světoznámých kajaků značky Letov (pro jednu i dvě osoby, včetně kajaků skládacích). S jejich výrobou se pokračovalo i po skončení krize.
Dva ničivé požáry
Rok po revoluci v roce 1989 došlo k požáru haly 6, kde se nacházela technologická dílna a oddělení obchodně-technických služeb. Shořely důležité písemnosti týkající se servisní činnosti, měřicí přístroje, díly a sestavovací přípravky prototypu letounu L 11. O rok později Letov zachvátil další požár.
Při druhém požáru v roce 1991 byly zničeny haly 13 a 14, kde byly umístěny nejen sestavovací přípravky pro výrobu zadních částí křídel, vztlakových klapek, ocasních ploch, zadních částí trupů a nádrží pro letouny L 39, ale i významná část rozpracované výroby. Oba požáry vznikly v noci a jejich příčina nebyla dosud objasněna.
Kdy dostal Letov svoje jméno? Jaké letouny z továrny vycházely? Jaký osud potkal Letov po druhé světové válce a v době komunismu? Existuje vůbec továrna ještě dnes?
Související
-
Waltrovka: Naše kdysi největší továrna na letadlové motory ve střední Evropě
Průkopník českého motorismu a průmyslník Josef Walter se vyučil nástrojářem v továrně na mlýnské stroje a jízdní kola. Ve 24 letech si na pražském Smíchově otevřel dílnu.
-
Od letadel a bumerangů k ikonickým náklaďáčkům. Příběhy slavných značek: Avia
První zmínky o značce Avia spadají do roku 1919. Osm let poté, co Jan Kašpar uskutečnil let z Pardubic do Prahy, začali Pavel Beneš a Miroslav Hajn opravovat letadla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.