Letov: Letecká legenda v době krize vyráběla i skládací kajaky
Se založením Československa v roce 1918 se zrodilo i československé letectví. Mezi první letecké továrny patřila i firma Letov. Její název je odvozen právě ze spojení „letecká továrna“.
První oficiální zmínka o Letově pochází z listopadu 1918, kdy byl založen státní podnik Letecký arsenál. Sídlil v Průmyslovém paláci na výstavišti v pražských Holešovicích a jeho úkolem bylo shromažďovat a opravovat veškerý letecký materiál na území nově vzniklého státu.
Zaměstnance tehdy tvořili hlavně nadšenci z řad různých leteckých útvarů, mechaniků a letců, kteří se vraceli z evropských bojišť. O dva roky později se podnik s názvem Hlavní letecké dílny v Praze přesunul na vojenské letiště do Kbel a jeho výrobní doménou byly letouny řady Š (podle tehdejšího šéfkonstruktéra Aloise Šmolíka).
Po letounech kajaky
Požadavky na výrobu stoupaly, objekty ve Kbelích přestaly vyhovovat, a tak se v roce 1923 začala stavět nová továrna v pražských Letňanech. V roce 1926 zaměstnávala už na 410 lidí. Ani jí se ale nevyhnula světová hospodářská krize ve 30. letech. Zahraniční zakázky klesaly a ubývalo i objednávek ministerstva národní obrany.
Aby Letov nemusel přejít k propouštění svých zaměstnanců, zařadil do výroby i „doplňkový program“. V truhlárně byla například zavedena výroba později světoznámých kajaků značky Letov (pro jednu i dvě osoby, včetně kajaků skládacích). S jejich výrobou se pokračovalo i po skončení krize.
Dva ničivé požáry
Rok po revoluci v roce 1989 došlo k požáru haly 6, kde se nacházela technologická dílna a oddělení obchodně-technických služeb. Shořely důležité písemnosti týkající se servisní činnosti, měřicí přístroje, díly a sestavovací přípravky prototypu letounu L 11. O rok později Letov zachvátil další požár.
Při druhém požáru v roce 1991 byly zničeny haly 13 a 14, kde byly umístěny nejen sestavovací přípravky pro výrobu zadních částí křídel, vztlakových klapek, ocasních ploch, zadních částí trupů a nádrží pro letouny L 39, ale i významná část rozpracované výroby. Oba požáry vznikly v noci a jejich příčina nebyla dosud objasněna.
Kdy dostal Letov svoje jméno? Jaké letouny z továrny vycházely? Jaký osud potkal Letov po druhé světové válce a v době komunismu? Existuje vůbec továrna ještě dnes?
Související
-
Waltrovka: Naše kdysi největší továrna na letadlové motory ve střední Evropě
Od motokol a tříkolek až k autům a leteckým motorům vyráběným i pod licencí BMW.
-
Od letadel a bumerangů k ikonickým náklaďáčkům. Příběhy slavných značek: Avia
Nejen náklaďáky, o kterých se říkalo, že jsou to nejrychlejší auta světa, ale po Letovu a Aeru třetí nejstarší československá továrna na výrobu letadel.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka