Od letadel a bumerangů k ikonickým náklaďáčkům. Příběhy slavných značek: Avia
První zmínky o značce Avia spadají do roku 1919. Osm let poté, co Jan Kašpar uskutečnil svůj dálkový let z Pardubic do Prahy, inženýři a letečtí konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn začali v dílně starého cukrovaru v pražských Vysočanech opravovat letadla. Která letadla vyráběla Avia i po roce 1945? Kdo se stal jejím vlastníkem po revolučním roce 1989? A jak to s Avií vypadá dnes?
Beneš s Hajnem Později do svého týmu přibrali motocyklového závodníka a konstruktéra Josefa Františka Kocha a Václava Malého a všichni se až do třicátých let stali ústředními postavami podniku.
Továrna Avia byla založena Benešem a Hajnem 19. června 1919 jako společnost pro opravy a výrobu letadel. Název Avia byl odvozen od Klubu aviatiků, jehož byli oba členy. V počátcích se firma nejvíce věnovala nejen opravám letadel, ale také truhlářským zakázkám. Poté přišly na řadu například vrtule, potřeby pro modeláře anebo bumerangy.
První byl Exprevít
Netrvalo dlouho a už rok po založení firmy v roce 1920 spatřilo světlo světa první motorové letadlo, celodřevěná Avia BH-1 exp. (B jako Beneš, H jako Hajn, 1 jako pořadové číslo a exp. jako experiment). Český vojenský a zkušební pilot Bohumil Munzar, který na něm létal, ho překřtil na „Exprevít“.
Při První mezinárodní letecké výstavě v pražském Průmyslovém paláci tento dolnoplošník vzbudil takový úžas, že sám prezident Tomáš Garrigue Masaryk, protektor výstavy, věnoval Avii sto tisíc korun na podporu dalšího rozvoje. A vyplatilo se. Letoun Avia BH-1 exp. předznamenal celou sérii unikátních jednoplošníků, které našly cestu i do flotil vojenského letectva.
Letadla vystřídala auta
Po druhé světové válce nebyla najednou taková potřeba letadel, proto byla do Avie převedena výroba nákladní sedmi- až devítituny Škoda 706 R. V roce 1947 přišla na řadu i její autobusová verze.
Po roce 1961 zde vznikl letecký úsek, ve kterém se pokračovalo ve výrobě pístových motorů do sportovních letadel (výroba se přestěhovala z pražského jinonického Motorletu).
V roce 1967 byla podepsána smlouva mezi ČSSR a Francií, na jejíž základě získala Avia licenční práva na výrobu středních nákladních automobilů Renault–Saviem, které můžeme ještě dnes vidět na našich silnicích.
Související
-
Expedice za leteckými veterány
Expedice je věnovaná starým letadlům. Jak náročné je takový starý letoun zrestaurovat? Jak se staví replika? A kde si můžeme zrenovovaná letadla prohlédnout zblízka?
-
Letiště Václava Havla. Co zůstává běžnému cestujícímu skryto?
5. dubna 1937 přistálo na letišti Praha/Ruzyně první letadlo. Víte, kdo si na něj přivezl průhlednou kytaru se zalitými náboji, injekčními stříkačkami a atrapou granátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka