Neuvažoval jsem o DAMU, tak jsem zůstal u hradů a zámků, ohlíží se Lukáš Kunst, kastelán hradu Karlštejn
Herecká zkušenost a školený hlas je na jeho projevu znát. „Jak říká Jiří Suchý: Každá hláska má právo, aby na jevišti zazněla,“ říká kastelán. „Ono to jde spolu ruku v ruce, protože jsem nejdřív provázel a pak jsem hrál. Propojilo se to jak v průvodcovském, tak i hereckém projevu.“ Považuje svoji práci za romantickou? V čem je práce průvodce a kastelána odlišná? Jakým vývojem si prošel jeho vztah s hradem? Je na hradě po odchodu posledního návštěvníka ticho?
Jeho původním snem bylo herectví. „Byl jsem kluk z vesnice a neuvažoval o DAMU. Zůstal jsem u hradů a zámků,“ vysvětluje Lukáš Kunst. Přesto se mu podařilo spojit povolání a je to splněný sen.
„Divadlo mě neživí, je to můj koníček. Když zkouším něco nového, tak zalezu na čtyři hodiny do divadla, kde není signál. Ale vylezu ven a hned mi začne cinkat mobil. Herec vyjde z divadla a je zase kastelánem,“ uzavírá Lukáš Kunst, kastelán hradu Karlštejn.
Související
-
Michaelu Jacksonovi jsem řekl ne, ujišťuje emeritní kastelán Karlštejna
Na Karlštejně je déle než Karel IV. Napřed byl 10 let průvodcem, pak přes 30 let jeho kastelánem. Pracoval zodpovědně a neváhal proto odmítnout i žádost slavného zpěváka.
-
Host: Lukáš Kunst, kastelán hradu Karlštejn
Stýská se mu po návštěvnících? Co chystá Karlštejn v této sezoně? Které části hradu se budou rekonstruovat? Kdy Karlštejn konečně otevře své brány? Moderuje Marie Retková.
-
Po smrti manžela jsme s dětmi zůstaly na zámku samy. A zůstaly jsme 40 let, říká kastelánka Lednice
„Když má člověk před sebou skupinu lidí, kterým může prezentovat něco tak krásného jako je Lednicko-valtický areál, je to nesmírně uspokojující,“ říká Ivana Holásková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.