Léto u moře je nejisté. Jak získat peníze za zrušený zájezd zpět? A je nabízení voucherů legální?
Za jakých podmínek můžete stornovat zájezd? Jak se liší storno pobytu od storna zájezdu? A co se zrušeným letem? Máme pro vás odpovědi.
Do problematiky rušení zájezdů z důvodu onemocnění covid-19 vnáší jasno právnička dTestu Jana Urbancová: „Obecně platí, že podle občanského zákoníku lze zrušit zájezd v případě nevyhnutelných nebo mimořádných okolností, které mají zásadní vliv na poskytování služeb. To bylo možné před pandemií a je to možné i teď.“
C o je Lex voucher
„Nevyhnutelné nebo mimořádné okolnosti nejsou v obchodních podmínkách definované. Evropská směrnice je dále nespecifikuje. Jsou to ale zpravidla válečné stavy, stávky, epidemie nebo občanské nepokoje,“ upřesňuje Urbancová v pořadu Dva na Dvojce.
Můžu poukázku na zájezd odmítnout?
Nabízený voucher lze odmítnout za jistých okolností. Pokud zákazník patří do zvlášť zranitelné skupiny (věk 65+), má možnost poukaz odmítnout a požadovat místo něj vrácení peněz.
Vždy je potřeba písemně vyrozumět cestovní kancelář, popsat důvody zrušení zájezdu a požádat o vrácení peněz do 14 dnů.
„Důležité je vědět, že cestovní kancelář má povinnost zákazníka informovat o tom, jaké má možnosti. Je povinna mu oznámit, že může žádat o vrácení peněz. Stejné podmínky platí i tehdy, pokud byl zájezd zakoupen přes slevový portál.“
Účastníci zájezdu mladší 65 let
Problém může nastat, pokud je na zájezd přihlášeno více osob, ale smlouva byla sepsána se zákazníkem, který nespadá do zranitelné kategorie osob. V tomto případě redaktorka dTestu radí i tak zkusit vyjednat vrácení peněz, pokud je mezi klienty i osoba starší 65 let.
„Bohužel proti zákonu Lex voucher stojí výklad ministerstva pro místní rozvoj. Podle jejich výkladu by nárok na vrácení peněz měla mít pouze osoba, se kterou je sepsána smlouva, tedy ne spolucestující.“
Storno poplatky: zájezd vs. pobyt
Podle občanského zákoníku může zákazník zrušit zájezd vždy. Bez uvedení důvodu, nebo s uvedením. Pokud ale důvodem zrušení zájezdu nejsou nevyhnutelné nebo mimořádné okolnosti, bude cestovní kancelář požadovat zaplacení storno poplatku. Pokud klient zruší zájezd kvůli koronaviru, storno poplatek platit nebude.
Pozor ale na rozdíl mezi zamluveným pobytem a zájezdem. V případě pobytu totiž platí jiná pravidla. Záleží vždy na tom, jaké smluvní podmínky ubytovací zařízení má. Vždy je ale šance zahájit nové jednání o smlouvě.
Vrácení peněz za zrušený let
„V případě letenek platí, že pokud dojde ke zrušení letu, je letecká společnost povinna nabídnout zákazníkovi změnu letu. To znamená přebookování letu na nejbližší možný termín, nebo na pozdější termín podle přání klienta.“
„Zákazník ale může požadovat i vrácení peněz. Pokud s tím souhlasí, může mu letecká společnost vrátit peníze i formou poukázky. Nikdy mu ale nesmí nabízet rovnou jen poukaz,“ uzavírá Jana Urbancová.
Co dělat v případě, že cestovní kancelář nekomunikuje?
Pomoct může Česká obchodní inspekce a žádost o mimosoudní řešení sporu. Zákazník se také může obrátit na živnostenský úřad, který dohlíží na podnikání cestovních kanceláří. Možností je i obrátit se na poradnu dTestu.
Související
-
Nejlepší právní ochranu mají účastníci zájezdu, radí odborník
Zákazníky cestovních kanceláří chrání české zákony i právo Evropské unie. I přesto by si každý měl ověřit, na co má v případě problémů právo.
-
Zkažená dovolená? Nebojte se zájezd reklamovat, radí právnička z dTestu
Co dělat v případě, že ubytování nebo další podmínky zájezdu nebo dovolené, kterou jste si objednali a zaplatili, neodpovídají vašemu očekávání?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.